
تویوتا کمری نسل هفتم که در سال ۲۰۱۲ تولید و عرضه شد، یک خودرو در کلاس سدان متوسط است. این خودرو با تکیه بر طراحی خوب و کیفیت بالا همانند نسلهای قبلی، در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گرفت. در این نسل از کمری، که دارای چهار تیپ GL ،GLX ،SE و LE است، شاهد فضا و امکانات بیشتر کابین و مصرف سوخت کمتر هستیم. در تمامی تیپها و مدلهای این نسل، شاهد یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک هستیم و تفاوت بین تیپهای مختلف آن، تنها شامل سطح و تنوع امکانات و تجهیزات رفاهی میشود. نسل هفتم تویوتا کمری در سال ۲۰۱۵ یک فیسلیفت کامل با تغییرات چشمگیر در بدنه را تجربه کرد. این تغییرات در چراغهای جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، جلو پنجره و حالت کلی بدنه اعمال شدند. این نسخه مخصوص بازار آمریکا بود که نمونه هیبرید آن وارد ایران شد. با اعمال قانون «ممنوعیت واردات و شمارهگذاری خودروهای غیر آمریکایی مونتاژ آمریکا» برای شمارهگذاری این نسخه مشکلاتی پیش آمد، که منجر به توقف واردات آن به ایران گشت. این نسل از تویوتا کمری، که ساختار بدنه مقاومی دارد، از امکانات کاملی در بحث امنیت و ایمنی خودرو برخوردار است و در همین راستا، از موسسه NHTSA پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است. این خودرو در این نسل، علاوهبر در اختیار گذاشتن فضای بیشتر برای سرنشینان، سواری نرم و راحتی را نیز برای آنان فراهم میآورد. تویوتا کمری همانند نسلهای قبل، در این نسل نیز مستحکم بوده و فرمانپذیری بالایی را به نمایش میگذارد. نسل هفتم تویوتا کمری که در اصطلاح فنی به آن XV50 میگویند، در چهار تیپ عرضه شده است که از جنبه موتوری و جعبهدنده تفاوتی باهم ندارند، ولی بهلحاظ سطح و تنوع امکانات و تریم داخلی متفاوتاند. بین تیپ GL (بهعنوان تیپ پایه و ساده) با تیپ GLX (بهعنوان تیپ متوسط) تفاوت خاصی بهجز عدم برخورداری تیپ GL از سانروف، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی گودی کمر و سنسور پارک عقب دیده نمیشود. ولی تیپ SE (تیپ فولآپشن) کمری بسیار کاملتر و مجهزتر است و با اضافه شدن قطعاتی نظیر رینگهای ۱۷ اینچی، نصب اسپویلر بر روی درِ صندوقعقب، زیر سپر جلو و عقب و جلوپنجرهای با زمینه مشکیرنگ ماهیتی اسپرت به خود گرفته است.
سرعت
۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۵ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۲ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲.۴ لیتر
قدرت موتور
۱۵۸ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۶۵%
فنی
۶۰%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۵۰%
کابین و امکانات
کیفیت ساخت
مصرف سوخت پایین
فضای کابین
سواری اسپرت
فرمانپذیری
تویوتا کمری نسل به نسل با تجهیزات بیشتر و سواری و ایمنی بهتر، همواره رتبههای بالای فروش را در بازارهای جهانی به خود اختصاص میدهد. نسل هفتم تویوتا کمری دندهاتوماتیک نیز ضمن برخورداری از ویژگیهای کلی کمری، دارای خصایص و توانمندیهای خاص خود است و با ارائه امکانات مختص به هر تیپ، تجربه متفاوتی را به راننده و سرنشینانش اعطا میکند. موتورهای جدید در این نسل علیرغم مصرف سوخت کمتر عملکرد بهتری از خود نشان میدهند. کمری نسل هفتم، کابین بزرگتری دارد و روکش چرم صندلیها، کیفیت تودوزی، متریال و طراحی داشبورد، ارگونومی خوب کلیدها و کنترلرهای کنسول میانی که یک نمایشگر را در خود جای داده و در بین دو نوار استیل محاصره شدهاند همه از خصوصیات مثبت طراحی داخلی کمری هستند. این نسل از کمری از امکانات رفاهی بیشتری بهرهمند است، که باعث بالا رفتن کارایی و انتقال حس آرامش به سرنشینانش میشود. البته، کیفیت عایقبندی این سدان خانوادگی نیز در بحث تامین آرامش سرنشینان تاثیرگذار است. همچنین کمپانی تویوتا این خودرو را با تجهیزات ایمنی کاملتر و ساختار بدنه مقاومتر روانه بازار کرده تا ضریب اطمینان بالاتری نصیب راننده کند. جعبهدنده این سدان خانوادگی از دقت بیشتری نسبت به نسل پیشین خود برخوردار است. از ویژگیهای دیگر این خودرو میتوان به دوام و استحکام پیشرانه و دیگر قطعات فنی آن اشاره کرد. سیستم تعلیق کمری در نوع خود جالب است. تا جایی که بعضی از دستاندازها را طوری رد میکند که عملکرد سیستم (MAGIC BODY CONTROL) مرسدس بنز را تداعی میکند! عملکرد این سیستم تعلیق در موقعیتهای گوناگون، خصوصاً در جادهها و مسیرهای ناهموار برونشهری، بسیار مطلوب است و آرامش بیشتر کابین را فراهم میکند. برخی کارشناسان، از جمله معایب نسل هفتم این سدان متوسط را سادگی در طراحی بدنه و عدم ارائه طرحی جدید برای آن، در کنار قیمت بالاتر از رقبای همسطحش میدانند. در واقع، نداشتن شاخصههای اسپرت در نظر بعضی اقشار جامعه، بهخصوص جوانان، ناخوشایند است. برای مثال در طراحی چراغهای عقب و فرم سپر تویوتا کمری، اوج محافظهکاری طراحان این خودرو کاملاً مشهود است. از نکات منفی دیگر بخش عقب این خودرو میتوان به محفظه بیرونزده اگزوز اشاره کرد. نمایان بودن بیش از حد اگزوز به زیبایی این سدان ضربه زده است. همچنین گفته میشود که هنگام به حداکثر رسیدن ظرفیت سرنشینان و پر شدن فضای صندوقعقب، راندمان نسل هفتم تویوتا کمری اتوماتیک تا حدودی پایین میآید. در نهایت باید گفت، عمده تویوتا کمریهای موجود در کشورمان در بحث امکانات حرف چندانی برای گفتن ندارند و این موضوع در مورد مدلهای پیش از فیسلیفت ۲۰۱۵ این نسل نیز صدق میکند.