چری تیگو 5 IL
Chery Tiggo 5 IL
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کراس‌اور‌ چری تیگو 5 برای اولین بار در سال ۹۴ توسط مدیران خودرو وارد ایران شد. این خودرو که تولید آن از ۲۰۱۳ در چین آغاز شده و از محصولات موفق چری بوده، تاکنون دو بار تحت بازطراحی قرار گرفته است. فیس لیفت اول که در سال ۲۰۱۶ اعمال شد، تغییرات گسترده ظاهری خودرو را در پی داشت و آن را به محصولی مدرن‌تر و متناسب‌تر تبدیل کرد. چری تیگو ۵ نیوفیس در دو تیپ اکسلنت و لاکچری وارد ایران شد و این بار بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت. بنابراین مدیران خودرو به منظور پاسخگویی به این استقبال، نسخه‌های عرضه شده پس از فیس لیفت دوم این خودرو را نیز به کشور وارد کرد. فیس لیفت دوم که در سال ۲۰۱۸ اعمال شد، مانند قبل جنبه ظاهری چری تیگو ۵ را هدف قرار نداد و بر روی امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و طراحی کابین خودرو متمرکز گشت. تیپ‌های آپشنال و پایه این نمونه جدید با عناوین IL و IE نام‌گذاری شدند که در این بین تیپ IL نسخه پایه و با امکانات کمتر بود. در ظاهر فیس لیفت دوم چری تیگو ۵، به جز اضافه شده ۴ سنسور پارک در سپر جلو، هیچ تغییری دیده نمی‌شود. درون کابین اما در هر دو تیپ تریم دو رنگ مشکی و نارنجی، مانیتور ۱۰ اینچی عمودی و به‌روزرسانی مانیتور اطلاعات خودرو که پشت فرمان قرار دارد را به خود دیدند. تغییر فرم خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و قرار گرفتن آن در کنار مانیتور مرکزی نیز تفاوت دیگری بود که در این نسخه شاهد بودیم. امکانات افزوده شده به این فیس لیفت شامل سنسور جلو، سنسور نور و باران، چراغ خوش‌آمدگویی، نویگیشن (رهیاب ماهواره‌ای فعال در ایران)، دوربین عقب داینامیک و فرمان کمکی برقی می‌شود. در چری تیگو ۵ تیپ IL شاهد ۲ ایربگ راننده و سرنشین هستیم و از ایربگ‌های جانبی جلو که در تیپ IL لحاظ شده در این تیپ خبری نیست. همچنین، سیستم کنترل پایداری برقی، کنترل کشش، کنترل ایستایی در سربالایی و نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان در سیستم مالتی مدیا مواردی هستند که در تیپ IL دیده نمی‌شوند. فیس لیفت دوم تیگو ۵ از نظر فنی تفاوتی با نسخه قبلی ندارد و با همان موتور ۲ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری و گیربکس CVT ارائه می‌شود.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۲.۸ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۹ لیتر


    کلاس بدنه

    شاسی بلند


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۳۹ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۵۰%

    فنی

    ۵۰%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۴۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    فضای جادار کابین


    امکانات و آپشن‌های رفاهی خوب


    نقاط ضعف

    پیشرانه ضعیف


    گیربکس تنبل


    تجربه رانندگی

    چری تیگو ۵ کراس‌اوور شهری دیفرانسیل جلو، طی سال‌ها حضورش در ایران، پیشرفت‌های محسوسی ارائه کرده است. این خودرو که از نسخه‌های ابتدایی‌اش هم نسبت به روند معمول موجود در شاسی‌بلندها، تعلیق خوب و سواری نرمی داشت، تاکنون دوبار تحت فیس لیفت قرار گرفته و تیپ IL آن، نسخه پایه فیس لیفت دومش محسوب می‌شود. این تیپ که معادل تیپ لاکچری فیس لیفت اول است، از نظر فنی تغییراتی نداشته و تنها به ارائه کابین جدید و به‌روزتر و معدودی از امکانات رفاهی بیشتر بسنده کرده است. بنابراین در چری تیگو 5 IL نیز شاهد ضعف نسبی موتور که البته در فیس لیفت اول نسبت به نسخه‌های اولیه پیش از سال ۹۵ بهبود یافت، هستیم. البته عدم تلاش در تغییر وزن این کراس‌اور میان سایز، از سوی چری، بهبود این ضعف و عملکرد موتور را سخت‌تر کرده است. فعالیت جعبه دنده CVT خودرو نیز در این نسخه بهبود داشته، گرچه همچنان گاهی ناهماهنگی‌هایی با موتور در آن دیده می‌شود. نکته مثبت این گیربکس امکان استفاده از آن به صورت دستی است. در این صورت، یک جعبه دنده ۷ سرعته دستی کاملا تحت کنترل در اختیار خواهیم داشت که اتفاقا به شتابگیری بهتر و رسیدن به سرعت‌های بالاتر کمک خوبی می‌کند. هندلینگ چری تیگو ۵ نیز از نکات مثبت آن است که تجربه رانندگی با این خودرو را لذت‌بخش‌تر می‌کند. فرمان برقی حساس به سرعت تیگو 5 IL نیز از دیگر موارد مثبت آن است که در کنترل راحت‌تر خودرو موثر است. این سیستم فرمان از مواردی است که به نسخه‌های فیس لیفت دوم افزوده شد. کابین چری تیگو ۵، پس از فیس لیفت اول تحت باز طراحی اولیه قرار گرفت و با افزایش فضا روبرو شد. پس از آن در ردیف عقب خودرو شاهد فضای کافی برای سرنشینان هم در قسمت پا و هم در قسمت سر بودیم. در فیس لیفت دوم، این کابین طراحی چشم‌نواز‌تر و فضای ارگونومیک‌تری نیز پیدا کرده است. مانیتور لمسی بزرگ ۱۰ اینچی و به‌ٔروزرسانی مانیتور اطلاعات پشت فرمان از جمله تغییراتی هستند که استفاده از تجهیزات خودرو را برای راننده راحت‌تر کرده و دسترسی به آن‌ها را ساده‌تر نموده‌اند. صندوق بار چری تیگو ۵ از همان نسخه‌های اولیه کمی کوچک به نظر می‌رسید که البته قابلیت تاشوندگی صندلی‌های ردیف عقب این مشکل را تا حدی حل می‌کند. در چری تیگو 5 IL شاهد ایربگ‌های جانبی ردیف جلو نیستیم، اما همچنان خودرو با داشتن سیستم‌هایی نظیر EBA، ،HHC ،DTC ASR و ESP که از نسخه پایه برای این فیس لیفت در نظر گرفته شده است، ایمنی قابل قبولی در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.