چری تیگو 5
Chery Tiggo 5
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    تقریباً از اوایل قرن ۲۱ بود که کراس‌اوورها و شاسی‌بلند‌های کوچک شهری بیش از پیش در جهان مورد توجه قرار گرفتند و با استقبال عمومی قابل ملاحظه‌ای روبرو شدند. این توجه و مقبولیت عمومی رفته رفته به بازار ایران نیز راه یافت و باعث شد دیگر کمتر کسی به این خودروهای مرتفع‌تر به عنوان اتومبیل‌های مناسب مصارف جاده‌ای یا آفرودی و بیابانی نگاه کند. به‌خصوص گسترش کلاس کراس‌اوورها و جدا شدن آن‌ها از شاسی بلند‌ها، آن‌ها را مناسب برای سفرهای درون و برون شهری نشان داد. نکته منفی اما گران بودن محصولات این کلاس، برای عموم مردم و اقشار متوسط ایرانی بود. در این میان، زمانی که شاسی بلندهای سایز کوچک و متوسط و کراس‌اوورهای جذاب کره‌ای از اقشار مرفه دلبری می‌کردند، نمونه‌های چینی از این کلاس‌ها به بازار ایران راه یافتند تا با چهره‌هایی به روز و قیمت‌هایی مناسب بتوانند اقشار متوسط را نیز به مراد دل برسانند. تیگو‌ها، که گروه کراس‌اوور و شاسی بلند کمپانی چری را شامل می‌شوند، مهمترین سهم بازار را در این شرایط به خود اختصاص دادند. مدیران خودرو چری تیگو ۵ را همزمان با بازار جهانی و با تمام فیس‌لیفت‌ها در ایران عرضه کرد. ضمن اینکه این خودرو را در تیپ‌ها مختلف تجهیزاتی ارائه کرد تا حق انتخاب کافی را در اختیار خریداران قرار دهد. چری تیگو ۵ تاکنون در تیپ‌های مختلف اکسلنت، لاکچری، اکسلنت لاکچری عرضه شده‌ که معمولاً در ظاهر و برخی امکانات رفاهی متفاوت هستند و در بخش فنی تفاوتی نشان نمی‌دهند. چری تیگو ۵ در تمام تیپ‌ها دارای یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۳۹ اسب بخاری با گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر و گیربکس CVT است. شتاب صفر تا صد تیگو ۵ حدود ۱۳ ثانیه، سقف سرعت آن ۱۶۵ کیلومتر در ساعت و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۸.۹ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است. اما با بررسی ابعاد این خودرو متوجه می‌شویم که تیگو ۵ با ۴۵۰۶ میلیمتر طول، ۱۸۴۱ میلیمتر عرض، ۱۷۴۰ میلیمتر ارتفاع در واقع یک کراس‌اوور سایز بزرگ شهری محسوب می‌شود. این خودرو از سال ۹۴که وارد بازار ایران شده تاکنون دو بار تحت فیس‌لیفت قرار گرفته است. فیس‌لیفت اول در سال ۹۵ بود که با تغییرات ظاهری همراه بود و فیس‌لیفت دوم در سال ۹۷ که تنها به افزایش برخی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بسنده شد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۲.۸ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۹ لیتر


    حجم موتور

    ۲.۰ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    تجربه رانندگی با خودروهای چینی برای برخی کاملاً رضایت‌بخش و مناسب بوده و برای برخی دیگر ناراحت و خشک و کم‌هیجان است. باید گفت که بستگی به این دارد که راننده چه توقعی از خودرو داشته باشد. اگر بخواهیم خودروهای چینی را با تولیدات داخلی مقایسه کنیم، به‌طور حتم امتیاز بالاتر به چینی‌ها می‌رسد. اما اگر مقایسه بین کره‌ای‌ها یا اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها با یک خودروی چینی باشد، محصولات چینی ضعف‌های زیادی خواهند داشت. به‌طور کلی باید گفت، چری تیگو ۵ بین خودروهای باکیفیت چینی است که از طراحی داخلی و بدنه خوبی برخوردار است و البته امکانات مناسبی بهره می‌برد. خودرو به‌خصوص در نمونه‌های فیس‌لیفت از طراحی‌های ضعیف قدیمی هم‌وطنانش فاصله گرفته و جذابیت‌های قابل توجهی دارد. طراحی داخلی آن نیز به‌روز و مناسب است و دسترسی به امکانات آن به‌خوبی تامین شده است. البته باید گفت که حتی در این خودرو که در بین تولیدات لوکس کمپانی چری قرار دارد هم ضعف متریال را شاهد هستیم. چری تیگو ۵ حتی در نسخه‌های آپشنال نیز در داخل کابین خود بخش‌هایی از پلاستیک خشک دارد. این خودرو از فضای داخلی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد. هرچند این فضا با کلاس خودرو چندان مناسب نیست اما باید گفت این معضل در بسیاری دیگر همکلاسان تیگو ۵ نیز دیده می‌شود. چری تیگو ۵ سواری خشکی دارد و شاهد انتقال ضربات به داخل کابین تمام تیپ‌ها و مدل‌های آن هستیم. البته این معضل بین بسیاری از خودروهای کراس‌اوور دیده می‌شود. مشکل عمده چری تیگو ۵ عدم تناسب وزن خودرو با قدرت موتور است. این معضل که با توجه به ابعاد، وزن و موتور مشترک در تمام مدل‌ها دیده می‌شود، در جاده‌های شیب‌دار دردساز می‌شود. راننده عموماً با ناتوانی موتور در این مسیرها مواجه خواهد شد و گاهی شاید به دلیل این مشکل، مجبور به کاهش وزن بار خودرو شود. یکی دیگر از مشکلات مشترک بین تمام تیپ‌ها و مدل‌های تیگو ۵، نفوذ صدای موتور و محیط به درون کابین است. این مشکل که از عایق‌بندی ضعیف موتور و کابین همچنین مونتاژ بی‌کیفیت نشات می‌گیرد، برای برخی غیرقابل تحمل است اما برای عده‌ای دیگر کاملاً عادی به‌نظر می‌رسد. کارشناسان چری تیگو ۵ را رقیبی برای جک S5، هاوال H2 و هایما S5 می‌دانند. یکی از نقاط قوت تیگو ۵ را باید عملکرد خوب گیربکس آن، به‌خصوص در نسخه‌های فیس‌لیفت، دانست. در واقع، این خودرو از ضعف همیشگی گیربکس‌های CVT چینی و خنگی معمول آن‌ها رنج نمی‌برد. عملکرد فرمان برقی خودرو نیز که از نوع حساس به سرعت بوده، خوب و مناسب است و می‌تواند آن را در کنترل راننده دانست.

    قیمت روز صفر در بازار

    IE، سال ۱۳۹۹

    ۸۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان


    IE، سال ۱۴۰۰

    ۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان


    TE توربو، سال ۱۳۹۹

    ۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان



    ۰۳/۳۱
    ۰۴/۰۱
    ۰۴/۰۲
    ۰۴/۰۳
    ۰۴/۰۴
    ۰۴/۰۵
    ۰۴/۰۶
    امروز
    ۸۲۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۸۳۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰