نارضایتیهای عمومی و عدم استقبال از دنا که در سال ۹۳ به عنوان سومین خودروی ملی کشور وارد بازار شد، ایرانخودرو را برآن داشت تا برای اولین بار در کشور به ارائه یک فیسلیفت واقعی از خودرویی ناموفق اقدام کند. نتیجهٔ این تلاش دنا پلاس بود که اتفاقاً برخلاف برادرش از ابتدا توجهات زیادی به خود جلب کرد. همه چیز از تغییرات ایجاد شده در طراحی بدنه آغاز میشد. دنا پلاس به واقع زیباتر شده بود. هرچند همچنان به دلیل پلتفرم مشترک، شباهتهایی به همخانوادههایش مانند سمند و سورن داشت، اما تغییراتی که اصولی ایجاد شده بود مانع از به چشم آمدن این شباهتها بیش از آنچه بود میشد. دنا پلاس در نمای روبهرو، پشت و جوانب دچار تغییر شده بود. طراحی چراغها و سپر آن اسپرتتر به نظر میآمد. حجیمتر شدن سپرها اغراق آمیز نبود. در طراحی این خودرو، زوایا و خطوط شکسته و خشن حرف اول را میزنند. خطوط خشک روی بدنه، کمی ظاهر دنا پلاس را خشن کرده، در حالی که بهنظر طراحان آن بیشتر به دنبال جسارت بخشیدن به دنا پلاس بودهاند. بهخصوص در حالی که خودروها روز با طراحیهای مدرن به سمت خطوط مواج و منحنی حرکت میکنند. اما باز هم میتوان به نتیجه کار امیدوار بود. دنا پلاس دندهای در بخش فنی تفاوت چندانی با دنا معمولی ندارد. این خودرو از همان موتور ۱.۷ لیتری EF7 معروف بهره میبرد و همان جعبه دنده ۵ سرعته دستی. بنابراین نمیتوان انتظار بازده فنی چندان متفاوتی را از این خودرو داشت. سقف سرعت آن ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت و سقف گشتاورش ۱۵۵ نیوتنمتر است. شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۳ ثانیه و سقف سرعتش نیز ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت است. دنا پلاس به مدد موتور بهینه یورو ۴ خود، در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۷.۷ لیتر بنزین مصرف میکند. دنا پلاس دستی در داخل کابین نیز از طراحی خوبی بهره میبرد و در سطحی بالاتر از سایر تولیدات داخلی قرار میگیرد. استفاده از پلاستیک باکیفیتتر در داخل کابین، مصرفکنندهٔ ایرانی را کمی امیدوارتر کرده است. ضمن اینکه به وضوح میتوان بهتر بودن شرایط مونتاژ خودرو را نیز درک کرد. فضای کابین دنا پلاس از نظر بزرگی و کوچکی تفاوت چندان با دنا معمولی ندارد و میتواند به راحتی فضای لازم برای چهار بزرگسال را تامین کند. صندوق بار دنا پلاس نیز به پیروی از همخانوادههایش جادار بزرگ است.
سرعت
۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۹ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۷ لیتر
قدرت موتور
۱۵۰ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر توربو شارژر EF۷
۲۵%
فنی
۱۰%
ایمنی
۲۰%
کیفیت ساخت
۲۰%
کابین و امکانات
آپشنهای جذاب
پیشرانه اقتصادی
عایقبندی ضعیف
فضای کم کابین
بسیاری منتظر بودند که با ورود دنا پلاس به بازار، تجربه رانندگی با این خودرو را بررسی کنند. این خودرو در سال ۹۵، بسیار جذابتر و مدرنتر از دنا معمولی ظاهر شده بود و حالا کارشناسان در پی تحلیل کیفیت سواری آن بودند تا ببیند ایرانخودرو اینبار هم تنها ظاهری آراسته به محصول جدیدش داده یا نه، در واقعیت نیز خودرو کیفیت چشمگیری پیدا کرده است. دنا پلاس در ابتدا و پیش از هر تحلیلی از یک مزیت قطعی بهره میبرد و آن خدمات پس از فروش و تامین قطعات راحت بود. گرچه این مزیت در سالهای ۹۵ و ۹۶ به دلیل لغو تحریمها و باز بودن بازار چندان چشمگیر نبود. دنا پلاس اتاق جذاب و پرامکاناتی نیز در اختیار سرنشینان و راننده قرار می دهد. هرچند این امکانات در برابر خودروهای روز کرهای و ژاپنی نکتهٔ حائز اهمیتی نیست، اما در برابر خودروهای داخلی یک مزیت مهم محسوب میشود.لحاظ شدن مواردی مانند کروز کنترل، حسگر پارک عقب، دزدگیر فابریک، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان با روکش چرم، نمایشگر لمسی هفت اینچی، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، یا ۴ ایربگ (بسته به نوع تیپ)، کمربندهای پیشکشنده و محدودکننده، تهویه اتومات، صندلیهای جلو ۸ حالته برقی، آینههای جانبی تاشونده برقی و آنتن کوسهای در یک خودروی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. البته درمورد سانروف نیز باید اشاره کرد که زمانی در بین امکانات پایه خودرو اعلام میشد، اما سپس به موارد سفارشی پیوست. کیفیت عملکرد فنی این خودرو با توجه به تشابه آن به دنا، تقریباً در همان سطح است. عملکرد موتور و گیربکس، شتابگیریهای اوله و ثانویه، صدای موتور و گیربکس در هیچ یک از موارد تفاوتی با دنا احساس نمیشود. اما نکتهٔ مهم، عدم نفوذ صدای موتور و محیط به داخل کابین است که از مونتاژ بهتر کابین و عایقبندی مناسب آن نشات میگیرد. در مورد گیربکس باید گفت، دندهها نرم و راحت تعویض میشوند اما شاید میتوانست هماهنگی بیشتری با موتور داشته باشد. پدالها زیر پای راننده فعالیت مناسبی دارند. ترمزها به خوبی در هر سرعتی خودرو را متوقف میکنند و کلاچ، تند و تیز است. کیفیت سواری و عملکرد سیستم تعلیق نیز در حد یک تولید داخلی قابل قبول بوده و انتقال ضربات کمتر از حدی است که انتظار میرود. دنا پلاس دندهای هندلینگ مناسبی دارد و در آن بیش یا کمفرمانی مشاهده نمیشود. چسبندگی خوبی به جاده دارد و در سرعتهای بالا نیز از کنترل راننده خارج نمیشود.