هیوندای سوناتا LF هیبرید gl
Hyundai Sonata-LF-hybrid GL
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    سوناتا ۲۰۱۸ نسخه فیس لیفت آخرین نسل از این سدان میان سایز هیوندای است که وارد ایران شد. این نسل از سوناتا که LF نامیده می‌شود در نسخه فیس‌لیفت با سه تیپ GL، GLS و +GLS در کشور ما عرضه شد. هیوندای سوناتا که از اولین نسخه‌های ورودی‌اش در سال ۲۰۰۸ در ایران با اقبال و توجه ویژه‌ای مواجه بود، در این نسخه نیز مسیر محبوبیت را در بازار ایران به‌خوبی پیمود. هرچند واردات آن بسیار محدود و در زمان کوتاهی انجام شد. تفاوت تیپ‌های سوناتا هیبرید ۲۰۱۸، در سطوح امکاناتی آن‌ها است و در بخش فنی تفاوتی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. هر سه تیپ از مدل هیبرید سوناتا LF فیس لیفت هستند و واردات آن‌ها توسط شرکت پاکرو صورت گرفته است. بنابراین، در این بین شاهد اطلس خودرو نمایندگی رسمی هیوندای نیستیم و قطعا خدمات پس از فروش تضمین شده آن را دریافت نمی‌کنیم. به این ترتیب که نسخه GL تیپ پایه این مدل است. ضمن اینکه تفاوتی در ظاهر تیپ‌های مختلف این خودرو دیده نمی‌شود و در کابین آن‌ها نیز شاهد شرایط تقریبا یکسانی هستیم. در قلب این خودرو یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی دیده می‌شود که قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن‌متر گشتاور است. موتور برقی خودرو نیز که به باتری لیتیوم یونی ۲۵۰ ولت مجهز است، با ۵۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور به کمک موتور بنزینی آن می‌رود. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک خودرو قدرت موتور را به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌کند. صفر تا صد این خودرو ۹.۳ ثانیه، سقف سرعت آن ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی معادل ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. هیوندای سوناتا LF هیبرید در تیپ GL به مواردی مانند ترمز ABS، EBD، ESP، اتو پارک، سنسور نقطه کور، کروز کنترل، کیلس استارت، ۶ ایربگ، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش کشنده و محدود کننده، دی‌لایت، اتولایت، رینگ ۱۶ اینچی، آینه الکتروکرومیک، کامپیوتر سفری، سانروف، دوربین دنده عقب، گرم‌کن آینه جانبی، اول کار پلی، اندروید اتو، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و ساب‌ووفر، نمایشگر مرکزی ۵ اینچی، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ حالت، چراغ جلو با قابلیت مشایعت، شیشه بالابر ایمن در مقابل مانع برای راننده، مسیریاب همراه با نقشه ایران و پرده آفتابگیر شیشه‌های عقب در بخش تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی مجهز است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۹.۳ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۴.۷ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۲۰۷ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۵%

    فنی

    ۶۵%

    ایمنی

    ۵۵%

    کیفیت ساخت

    ۵۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    ایمنی بالا


    عملکرد فنی


    کیفیت ساخت


    آپشن‌ها و امکانات


    بازار دست دوم


    فضای کابین


    مصرف سوخت کم


    نقاط ضعف

    عملکرد ترمزها


    پیچیدگی فنی


    تجربه رانندگی

    هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸، در نسخه GL نمی‌تواند در مقام یک سدان میان سایز لوکس ظاهر شود. فضای داخلی کابین خودرو بسیاری از المان‌های خودروهای لوکس مانند روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها را ندارد. هرچند روکش پارچه‌ای صندلی از جنس مرغوب و با ماندگاری بالا است، اما این نکته در فراهم آوردن یک نمای لوکس در کابین اهمیت بالایی دارد. این خودرو همچنین در این تیپ امکانات رفاهی متعددی را ارائه نمی‌کند و باعث می‌شود در سطح قیمتی که عرضه می‌شود، ارزنده به نظر نرسد. در واقع، سدان‌های میان سایز موجود در بازار مانند رنو تلیسمان از نظر قیمتی تقریباً برابر با تیپ GL هیوندای سوناتا هیبرید خرید و فروش می‌شوند، اما سطح امکاناتی آن‌ها شرایط کاملاً متفاوتی دارد. شاید بتوان تنها دلیل قیمت بالای آن را فناوری هیبرید دانست که همین مزیت نیز با مشکل ناشناخته بودن این فناوری در ایران و تعمیرات سخت مواجه است. در واقع، پیچیدگی‌های سیستم‌های هیبرید در ایران دردسرهای زیادی برای تعمیرات‌شان به همراه دارد. این موارد در کنار واردات محدود این خودرو در هر سه تیپ اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند چرا که وارد کننده هیوندای سوناتا هیبرید به ایران، شرکت پاکرو است که خدماتی متناسب با اطلس‌خودرو نمایندگی رسمی هیوندای در ایران ارائه نمی‌کند. بنابراین، این خودرو با فقر خدمات پس از فروش نیز در ایران مواجه است. هیوندای سوناتا هیبرید در هر سه تیپ فضای جادار و خوبی در کابین دارد و راحتی پنج سرنشین را در هر دو ردیف به صورت کامل فراهم می‌کند. صندوق بار خودرو بزرگ و جادار است و پاسخگوی نیازهای سفرهای جاده‌ای و خانوادگی است. سوناتا ۲۰۱۸، مصرف سوخت پایینی دارد و از این جهت نیز مناسب مصارف بین شهری و جاده‌ای شناخته می‌شود. این خودرو از ضعف همیشگی خودروهای هیوندای یعنی سواری خشک رها شده و با فنربندی و تعلیق مناسب سواری نرم و راحتی را به راننده و سرنشینان خود هدیه می‌دهد؛ تا جایی که در این بخش حتی می‌توان به آن امتیاز بهتری از فرانسوی‌های معادلش در بازار مانند رنو تلیسمان داد. هیوندای سوناتا هیبرید GL از ۵ ستاره ایمنی موسسه یورو انکپ برخوردار است و ایمنی لازم را نیز برای سرنشینان خود به خوبی فراهم می‌کند. کیفیت ساخت این خودرو در سطح بالایی قرار دارد و برخلاف تولیدات پیشین هیوندای نمی‌توان آن را خودرویی با استهلاک بالا قلمداد کرد. همچنین سوناتا بازار کارکرده‌های خوبی دارد و خرید و فروش آن با وجود کمبود قطعات، هزینه بالای نگهداری و قیمت بالا آمار قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد. البته این آمار در مورد تیپ GL به دلیل امکانات کمتر، مانند دو تیپ دیگر نیست.