شاسی بلند سایز متوسط سورنتو که اولین محصول کیا در این کلاس محسوب میشود، برای ما ایرانیان به عنوان شاسیبلندی شهری و کارآمد با قابلیتهای آفرود، آشنا و محبوب است. نخستین نسل از این خودرو در سال ۲۰۰۲ به بازار جهانی معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۹ ادامه پیدا کرد. اطلس خودرو این نسل از کیا سورنتو را از سال ۲۰۰۸ به بازار ایران عرضه کرد که تنها در مدت یک سال فروش، به یکی از محبوبترین شاسیبلندهای بازار کشورمان تبدیل شد. کیا سورنتو نسل اول طراحی نسبتاً خوبی داشت و این ویژگی در کنار موتور قدرتمند و تجهیزات رفاهی نسبتاً زیاد، از مهمترین عوامل محبوبیت آن بودند. طراحی این خودرو در زمان عرضهاش قابلقبول بود، اما در بازار امروز نمیتوان آن را خودرویی جذاب و زیبا دانست. در نمای روبرو، یک جلوپنجره کوچک دیده میشود و قطعات پلاستیکی دورتادور بدنه مورد استفاده قرار گرفتهاند. با ورود به داخل کابین، سادگی بیشازحد آن مورد توجه قرار خواهد گرفت اما باتوجهبه زمان تولیدش، این ویژگی چندان عجیب بهنظر نمیرسد. متریال به کاررفته در کابین هم بیشتر از جنس پلاستیک است، اما کیفیت نسبتاً خوبی دارد. فضای داخل کابین بزرگ و جادار است و پنج سرنشین بزرگسال، بدون هیچ مشکلی، حتی در سفرهای طولانی، در سورنتو جای میگیرند. مدلی که به ایران وارد شده از امکانات کاربردیای مانند شش عدد کیسههوا، سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی (ABS ESP)، قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، پشتسریهای فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن، آینههای تاشوی برقی با گرمکن، کروز کنترل، دکمههای کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور پارک عقب و سیستم صوتی مجهز به ۱۰ باند در نسخه استاندارد، برخوردار است. شرکت کیا در سال ۲۰۰۷، این خودرو را هم از لحاظ فنی و هم ظاهری بازطراحی کرد و حجم موتور این خودرو را تا ۳۸۰۰ سیسی افزایش داد. اما در کشور ما، فقط مدل دو دیفرانسیل با حجم موتور ۳۳۰۰ سیسی ۶ سیلندر و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک موجود است. سقف قدرت کیا سورنتو نسل اول با این موتور ۲۴۱ اسببخار و گشتاور ۳۰۷ نیوتنمتر و شتاب صفر تا صدش ۹.۲ ثانیه است. حداکثر این خودرو ۱۸۹ کیلومتر در ساعت ثبت شده و مصرف سوخت ترکیبیاش در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۱۰.۸ لیتر است.
سرعت
۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹.۲ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۱۰.۸ لیتر
کلاس بدنه
شاسی بلند
حجم موتور
۳.۳ لیتر
قدرت موتور
۲۴۱ اسب بخار
تعداد سیلندر
۶ سیلندر
۴۵%
فنی
۴۵%
ایمنی
۵۵%
کیفیت ساخت
۳۰%
کابین و امکانات
دوام فنی
بازار دست دوم
هزینه نگهداری
کیفیت ساخت
سواری خشک
در بحث پیرامون خودرویی چون کیا سورنتو، ابتدا باید به این مهم دقت کرد که از تجربه رانندگی با این خودروی شهری، میتوان از آن انتظار قابلیتهای آفرودی را هم داشت. تجربه نشان داده که نسل اول کیا سورنتو، با یک پیشرانه توانمند ۳۳۰۰ سیسی خودرویی باکیفیت، کماستهلاک و مطمئن است که حداکثر انتظارات شما از یک شاسیبلند متوسط را برآورده میکند. البته، این نسل سورنتو، در بازار خودروهای کارکرده، الزاماً بینقصترین SUV موجود نیست و نواقصی در آن مشهود است، ولی بهنسبت کیفیت ساخت بالا و زمان تولیدش بیشک یکی از بهترینهاست. فضای داخل کابین کیا سورنتو نسل اول جادار است و سرنشینان بر روی صندلیها احساس راحتی زیادی دارند، حتی در مسافرتهای طولانی. هنگام رانندگی در این خودرو دید بسیار خوبی نسبت به اطرافتان دارید و این موضوع، رانندگی را برایتان راحتتر و لذتبخشتر خواهد کرد. هرچند سیستم صوتی کیا سورنتو ضعیف عمل میکند و پاسخگوی نیازهای سرنشینان نیست. طراحی ساده ادوات کنسول وسط شاید برای برخی افراد خیلی جالب نباشد و توی ذوق بزند؛ هرچند در زمان عرضه این خودرو کاملاً رایج و از سوی مشتریان پذیرفتنی بود. در هر دو ردیف خودرو، کیسه هوای پردهای وجود دارد و وجود کیسه هوای زانویی راننده (سفارشی) باعث میشود هنگام تصادف از روبهرو، راننده از زیرِ کمربند ایمنی سُر نخورد. شتاب اولیه نسل اول کیا سورنتو خوب است و میتوانید ظرف ۹.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید. ضمن عملکرد مطلوب جعبهدنده ۵ سرعته اتوماتیک تیپترونیک، ترمزهای کیا سورنتو نیز عملکرد قابلقبولی دارند و این خودرو در سرعتهای بالا و هنگام عبور از پیچهای تند، پایداری خوبی از خودش نشان میدهد. البته هنگام تعویض دنده از حالت P به D، صدای تقه شنیده میشود. فرمان برقی کیا سورنتو نسل اول در سرعتهای بالا، سفت میشود. بنابراین رانندگی راحتتری را برایتان رقم خواهد زد. برخی از رانندگان این خودرو اظهار کردهاند که دیفرانسیل عقب سورنتو بعد از ۶۰ تا ۷۰ هزار نیاز به تعویض پیدا میکند. هنگام دور زدن با کیا سورنتو نیاز به میدان زیاد دارید. یکی از مشکلات رایج این خودرو، ترانسفر کیس در سیستم انتقال نیرو است که خیلی سریع دچار نقصفنی میشود، از همین رو باید پیش از خرید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. همچنین کمکهای عقب این خودرو نیز کمی ضعیفاند و درصورت خراب شدن، ممکن است هزینه چند میلیونی روی دست مالکش بگذارد. استهلاک کیا سورنتو نسل اول کم است، بنابراین هزینه نگهداریاش چندان بالا نیست و با انجام دادن منظم سرویسهای دورهای، میتوان سالهای سال با خیالی آسوده از آن استفاده کرد.