ام‌جی 360 اتوماتیک توربو
MG 360 automatic-turbo
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    ۳۶۰‌ از ورودی‌های اخیر کمپانی بریتانیایی-چینی ام‌جی به بازار ایران است؛ اخیر به این معنی که از مدل‌هایی که قبل از توقف واردات خودرو به کشور راه یافتند. این سدان سایز کوچک کامپکت که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار جهانی شد در سال ۹۶ در ایران به صورت مونتاژی و در سه تیپ فنی عرضه شد. ام‌۳۶۰ که نسخه فیس لیفت و به‌روز شده ام‌جی ۳۵۰ محسوب می‌شود، در ابعاد کمی از آن بزرگتر است و در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز مجهزتر ظاهر شده است. ام‌جی ۳۶۰ تا سال ۹۸، یعنی کمی پس از اجرای تحریم‌های خودرویی در ایران، تولید شد و پس از آن با بدعهدی کمپانی مادر به خاطره‌های نه‌چندان دور پیوست. ام‌جی ۳۶۰ در نسخه‌های تنفس طبیعی (دستی و اتوماتیک) به دلیل شتاب کم‌تر و عملکرد کندتر چندان محبوب نبود، اما در نسخه توربو به دلایل متعددی بسیار مورد استقبال قرار گرفت، حتی با وجود قیمت‌گذاری غیرمنصفانه شرکت صنعت خودروی آذربایجان. ام‌جی ۳۶۰ توربو اتوماتیک با موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شد. این خودرو که در شرایط موتور و گیربکس بهتر از نسخه‌های تنفس طبیعی بود، تیپ محبوب ۳۶۰ در ایران است. ام‌جی ۳۶۰ توربو با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن گشتاور قادر است به سقف قدرت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. شتاب صفر تا صد آن ۹.۸ ثانیه و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. گیربکس این خودرو به مود زمستانی مجهز است و رانندگی با خودرو را در جاده‌های لغزنده ساده‌تر می‌کند. ام‌جی ۳۶۰ توربو اتوماتیک که در عملکرد فنی بسیار بهتر از دو تیپ دیگر ظاهر شده است، در طراحی بدنه و کابین هیچ تفاوتی با دو تیپ دیگر ندارد و در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز کاملاً مشابه آن‌ها است. به این ترتیب در بخش امکانات رفاهی این تیپ نیز شاهد سان‌روف، تنظیم دستی صندلی راننده در شش‌حالت و سرنشین جلو در چهار حالته، روکش چرمی صندلی‌ها، آینه‌های گرم‌کن‌دار با تنظیم برقی، چراغ‌های روشنایی در روز، شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، نمایش‌گر ۸ اینچی لمسی، تهویه مطبوع با فیلتر تصفیه هوا هستیم. انتظار می‌رفت این تیپ با امکانات بیشتری مانند تهویه مطبوع اتوماتیک یا کروز کنترل همراه باشند که این امر محقق نشد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۹.۷ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۵ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۵ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۳۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۵%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۵۰%

    کیفیت ساخت

    ۵۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    فرمان و سواری نرم


    موتور و گیربکس خوب


    نقاط ضعف

    عرضه محدود


    بازار دست دوم


    آپشن‌ها و امکانات


    تجربه رانندگی

    تجربه رانندگی با ام‌جی ۳۶۰ توربو اتوماتیک به طور کلی با نسخه‌های تنفس طبیعی این خودرو متفاوت است. ام‌جی ۳۶۰ توربو اتوماتیک با شتاب و سرعت‌گیری بسیار بهتری در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این خودرو در این تیپ رانندگی هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند برای جوانان نیز جالب توجه باشد. عملکرد گیربکس خودرو نیز به وضوح بهتر از نسخه معمولی است. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ معمولی برای موتور محدودیت گشتاور ایجاد می‌کرد، اما این گیربکس ۶ سرعته هماهنگی بهتری با موتور دارد و اجازه دورگیری مناسب را در شتاب اولیه به موتور می‌دهد. عملکرد گیربکس نیز نرم‌تر و راحت‌تر از نسخه قبلی است و ضرایب دنده شرایط بهتری دارند. تعویض دنده‌ها در زمان بهتری صورت می‌گیرند. به‌طور کلی می‌توان این گیربکس را بسیار بهینه‌تر از نسخه دیگر ام‌جی اتوماتیک دانست. موتور توربوی خودرو نیز بازده خوبی دارد و نسبت به نمونه تنفس‌طبیعی برای بدنه مناسب‌تر است. کابین ام‌جی ۳۶۰ به مدد فاصله محوری مناسب خودرو، بزرگ و جادار است. سقف بلند آن نیز باعث شده کمبود جا در ردیف عقب حتی برای افراد قد بلند احساس نشود. به این ترتیب در هر دو ردیف خودرو فضای کافی برای سرنشینان فراهم شده است. تعلیق خودرو شرایط نسبتاً خوبی دارد و نمی‌توان سواری آن را کاملاً نرم یا به‌شدت پرتنش دانست. ام‌جی ۳۶۰ در برابر سدان‌های داخلی نرم و کم‌تکان است، اما شاید به خوبی رقبای کره‌ای خود نباشد. البته آن را در سطح سراتو مونتاژ ارزیابی می‌کنند. ام‌جی ۳۶۰ در بخش تجهیزات رفاهی با مواردی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل ترمزها در پیچ، سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS، دو عدد کیسه‌ هوا و سیستم کنترل پایداری بهره‌ می‌برد. این موارد را می‌توان قابل قبول دانست، اما انتظار می‌رفت دو ایربگ جانبی حذف شده از نسخه پایه چینی خودرو در تیپ توربو اتوماتیک لحاظ شود. به‌طور قطع، برای شتاب و سقف سرعت این نسخه نیاز به ایمنی بیشتری احساس می‌شود. ام‌جی ۳۶۰ مصرف سوخت مناسبی دارد و می‌توان آن را در بین سدان‌های کم‌مصرف بازار قرار داد. این خودرو همچنین از فرمان نرمی بهره می‌برد که کنترل خودرو را در دستان راننده حفظ می‌کند. در بخش هزینه نگهداری هم باید گفت قیمت قطعات یدکی ام‌جی ۳۶۰ بالاست و متاسفانه خدمات پس از فروش بسیار ضعیف شرکت مونتاژکننده به این معضل دامن می‌زند. به این موارد کم بودن تعداد نمایندگی‌ها و دفاتر فروش و خدمات پس از فروش را نیز باید اضافه کرد.