سدان سایز کوچک و جمع و جور امجی ۳۶۰ را نسخه ارتقاء یافته امجی ۳۵۰ میدانند. این خودرو اولین محصول از شرکت بریتانیایی-چینی امجی است که در ایران مونتاز و تولید شد. امجی همواره در ایران مقبولیت بیشتری نسبت به دیگر برندهای چینی داشته که این خصیصه را مدیون عقبه انگلیسی برند و وجود دفتر مرکزی طراحی آن در انگلیس میدانند، اما به دلیل سیاستهای نادرست واردکننده (مدیا موتورز) در نسخههای قبلی نتوانست به موفقیت خوبی در ایران دست یابد. با این حال، امجی ۳۶۰ به دلیل مونتاژ در داخل شرایط بهتری پیدا کرد. تاجایی که این خودرو را اوج موفقیت امجی در ایران میدانند. امجی ۳۶۰ در شرکت آذیکو (صنعت خودروی آذربایجان) و در فاصله سالهای ۹۶ تا ۹۸ مونتاژ شد. امجی ۳۶۰ همچنین در ایران با یک ظاهر و طراحی مشترک کابین و بدنه، اما سه مشخصات فنی مختلف عرضه شد. سادهترین نمونه امجی ۳۶۰ مدل دندهای آن بود که از یک موتور ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی با ۱.۵ لیتر حجم تولید میشد. این موتور را یک گیربکس دستی ۵ سرعته همراهی میکرد. حاصل تلاش موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ تیوتنمتر گشتاور بود. حاصل همکاری موتور و گیربکس در امجی ۳۶۰ دستی، سقف سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بود. بنابراین خودرو در بخش عملکرد فنی شرایطی کاملاً معمولی داشت. در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هر سه تیپ امجی ۳۶۰ در ایران یکسان ظاهر شدهاند و مواردی مانند سانروف، تنظیم دستی صندلی راننده در ششحالت و سرنشین جلو در چهار حالته، روکش چرمی صندلیها، آینههای گرمکندار با تنظیم برقی، چراغهای روشنایی در روز، شیشهبالابر برقی جلو و عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، تهویه مطبوع با فیلتر تصفیه هوا از امکانات رفاهی این خودرو محسوب میشوند. همچنین، سه تیپ امجی ۳۶۰ در بخش تجهیزات ایمنی از سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل ترمزها در پیچ، سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS، دو عدد کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری بهرهمند هستند. گفته میشود این خودرو ۵ ستاره ایمنی C-NCAP را در رزومه خود دارد. اما این امتیاز به نسخههای داری ۴ کیسه هوا اهدا شده است که در ایران شاهد آنها نیستیم.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۵ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۵ لیتر
قدرت موتور
۱۱۰ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۴۵%
فنی
۵۵%
ایمنی
۵۰%
کیفیت ساخت
۵۰%
کابین و امکانات
فرمان و سواری نرم
موتور و گیربکس خوب
عرضه محدود
بازار دست دوم
آپشنها و امکانات
امجی ۳۶۰ خودرویی بود که در ایران با وجود عرضه محدود و تولید کوتاهمدت توانست محبوبیت خوبی کسب کند. دلایل این محبوبیت را باید کیفیت ساخت و مونتاژ آن و برتریاش در این بخش نسبت به دیگر رقبای هموطنش مانند بسترن B30، چری آریزو ۵ و جک J5 دانست. سدانهای سایز کوچک اقتصادی که در یک رنج قیمتی به بازار ایران راه یافتند، اما در بین آنها امجی ۳۶۰ قابل اعتمادتر و مطمئنتر ظاهر شد. امجی ۳۶۰ در بازده فنی، بهخصوص در نسخه تنفس طبیعی، با شتاب چشمگیری در خدمت راننده نبود اما بهطور کلی کشش خودرو مناسب دیده میشد و قدرت موتور متناسب با بدنه بهنظر میرسید. ضعفی که در دیگر هموطنان امجی معمولاً شاهد بودیم. یک نکته مثبت دیگر امجی ۳۶۰ را باید افت کیفی کندتر نسبت به همسطحانش دانست. این خودرو بهخصوص در بخش فنی استهلاک بالایی ندارد و قطعات آن مالک را در کارکردهای پایین دچار دردسر نمیکنند. امجی ۳۶۰ مانند دیگر چینیها و سدانهای اقتصادی موجود در بازار با کیفیت متریال ضعیفی در کابین عرضه شده است. این ضعف در رده قیمتی این خودرو چندان قابل قبول نیست و دیده شدن چنین مشکلی در دیگر خودروهای همسطح توجیه مناسبی برای یک برند قابل اعتماد محسوب نمیشود. این خودرو از نظر امکانات رفاهی کاملاً در سطح یک سدان اقتصادی است و چیزی فراتر از حد انتظار را ارائه نمیدهد. برای مثال نبود تهویه مطبوع اتوماتیک یا کروز کنترل از جمله مواردی هستند که انتظار میرفت در این خودرو یا حداقل در تپ فول امکانات آن عرضه شود. نکته جالب اینکه تیپهای مختلف امجی ۳۶۰ در این بخش مشابه هستند و تفاوت امکاناتی و تجهیزاتی در آنها دیده نمیشود. حذف دو کیسه هوا از تجهیزات ایمنی استاندارد امجی ۳۶۰ در ایران از آن دست حذفیات ناخوشایند اما معمول در ایران است که خریداران به آن خرده گرفتهاند. خریداران درخصوص نسخه تنفس مصنوعی این خودرو، با شتابگیری و سرعتگیری کند خودرو مشکل دارند. با این حال، میتوان با در نظر گرفتن فرمان نرم و تحت کنترل خودرو و البته عایقبندی خوب کابین، از این مشکل چشمپوشی کرد. امجی ۳۶۰ کابین ساده و کلاسیک دارد که بهغیر از ضعف متریال با مشکل دیگری مواجه نیست. فاصله محوری مناسب خودرو باعث شده است که کابین در هر قسمتی فضای کاف داشته باشد و سرنشینان ردیف عقب نیز با کمبود فضای پا یا سر مواجه نشوند. ۳۶۰ در بازار خودروی خوش فروشی محسوب میشود اما این خصوصیت را نمیتوان به نسخه دستی آن نسبت داد.