موسس | تاسیس | کشور |
---|---|---|
ايرانخودرو | ۱۳۹۱ | ايران |
ماشینهای سدان یا صندوقدار در ایران طرفداران زیادی دارند، چرا که کاربران آنها را خانوادهها تشکیل میدهند. رانا نیز با همین فلسفه شکل گرفت. وقتی بازار خوبی برای سدانهای ۲۰۶ ایرانخودرو وجود داشت، وقتی بازار سدانها در ایران خوب بود، چرا رانا نباید خوب بفروشد؟ و چنین بود که در سال ۱۳۹۱ راهی بازار ایران شد. در واقع سدان رانا چیز عجیبی نبود، جز یک شکل و شمایل ارزانشده دویست و شش سدان. رانا ابتدا در تیپ EL عرضه شد. اما سال بعدش، تیپ EL آن هم راهی بازار شد که کمی آپشنالتر شده بود تا دل کاربرانش را بیشتر به دست بیاورد. ایرانخودرو خیلی به آب و آتش زد تا شاید بتواند فروش این خودرو و استقبال از آن را تضمین کند. مثل افزایش سالهای گارانتی. اما ظاهراً که چندان موفق نبودند و این خودروی ملی، نتوانست مثل پژو ۲۰۶ سدان خوش بدرخشد. اما با این حال، کسانی که وسعشان به دویست و ششها نمیرسد، میتوانند روی رانا حساب باز کنند. رانا ال ایکس را دومین برند ملی ایرانخودرو میدانند. این خودرو پیشرانه TU5 دارد با حجم یک و نیم لیتر و قدرت ایجاد شده ۱۰۵ اسببخار که میتواند این خودرو را به ۱۹۰کیلومتر در ساعت برساند. رانا مصرف سوخت مناسبی هم دارد. همانطور که اشاره کرد، نسخه فیسلیفت شده این خودرو هم عرضه شد که تحت عنوان رانا پلاس هم شناخته میشود. فیسلیفتی که در داشبورد و کنسول و چراغها و جلوپنجره و ... تغییراتی را ارائه میکرد. روی هم رفته راناها، ترمزهایی قدرتمند دارند و از حیث فراوانی قطعات یدکی هم که جزو بهترینها هستند. چرا که هم ایرانخودرو در تولید آن دخیل است و هم به واسطه اشتراکات فراوانی که با پژو ۲۰۶ دارد، به راحتی قطعات آن یافت میشود. اما از نکات منفی آن باید به کیفیت نهچندان قابل قبول ساخت و عایقبندی کابین اشاره کرد؛ که باعث میشود تا صداها به راحتی داخل آن وارد شد. با این حال میتوان روی پیشرانه آن و مصرف کم خودرو حساب باز کرد و ظاهراً برای کسانی که نمیتوانند روی پژو ۲۰۶ حساب باز کنند، میتواند گزینه معقولی هم باشد. هرچند که گفته میشود موتور آن نسبت به سمندها ضعیفتر ظاهر میشود. اما در نهایت اینکه نمیشود رانا را نمایندهای مناسب برای ادعای خودروی ملی ایران دانست و در نهایت، صرفاً یک خودروی معقول و معمول است.