ساینا که از ابتدا نقش فیسلیفت تیبا را بازی میکرد، از نظر قیمتی و کیفی خلاء موجود بین خودروهای داخلی مانند پژو ۴۰۵ و پراید را پر میکند و به عنوان یک سدان کوچک شهری با نیازهای خانوادههای قشر متوسط ایرانی همخوانی متناسبی دارد. ساینا در شروع کار با استقبال عمومی خوبی مواجه نشد و همین موضوع تولید آن در تیپهای مختلف را رقم زد. سایپا در تمام این تیپها و مدلها از یک موتور ۱.۵لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپه استفاده کرده است. حاصل تلاش این موتور نیز فراتر از ۸۰ اسب بخار قدرت نمیرود و مصرف ترکیبی آن در مرز ۷ لیتر در هر صد کیلومتر برای تمام تیپها حفظ شده است. سایپا این محصول خود را با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه کرده است. هرچند تولید مدلهای دنده اتوماتیک که در آنها از یک گیربکس CVT ساخت بلژیک استفاده شده بود، به دلیل اعمال تحریمها و ناتوانی در تامین قطعات تداوم چندانی نداشت. مدلهای دنده دستی ساینا که با گیربکس پنج سرعته اتوماتیک پراید تولید میشوند در دو تیپ EX و SX عرضه شدهاند که در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متفاوت هستند. در این بین تیپ SX دوران تولید کوتاهی داشت و به فاصلهی کمی از معرفی با توقف تولید مواجه شد. از امکانات و تجهیزات آن میتوان به کولر، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه اتوماتیک، شیشه بالابر برقی ردیف جلو اشاره کرد. در تیپ EX علاوه بر موارد ذکر شده در تیپ SX شاهد سنسور پارک عقب، شیشه بالابر ردیف عقب، آیینههای برقی و رینگ اسپرت هستیم. ساینا لوکس نیز با امکانات و تجهیزاتی مانند ورود به خودرو بدون کلید، نویگیشن، شیشه های دودی عقب ، سنسور هشدار فشار باد تایرها، صفحه نمایش ۷اینچی، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و خروجی USB و هشدار نسخه فول آپشن این خودرو است. ساینا ES نیز نمونهی دنده اتوماتیک ساینا EX است به اضافه امکاناتی نظیر کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان. مدلهای دنده اتوماتیک با وجود امکانات و تجهیزات بیشتر، پس از توقف تولید بازار خرید و فروش چندان خوبی ندارند که به نظر به دلیل هزینه بالای تعمیرات جعبه دنده آن و نبود قطعاتش باشد. تیپ SX نیز تحت تاثیر تولید کوتاه مدت و کم تیراژش بازار خوبی را تجربه نمیکند. اما بر خلاف این نمونهها تیپ EX ساینا طرفداران زیادی دارد و از بازار خوب و پر رونقی برخوردار است.
سرعت
۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۲.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۷ لیتر
حجم موتور
۱.۵۰۳ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
ساینا که برای مدتی نام ارزانترین اتومبیل دنده اتوماتیک کشور را به دوش میکشید، تا امروز به دلایل مختلف تحت جراحیهای گوناگون قرار گرفته است. ابتدا با خصوصیاتی مشابه تیبا و چهرهای متفاوت از آن متولد شد. سپس برای جذب بهتر بازار، به گیربکس اتوماتیک مجهز گشت و این روزها به دلیل تحریمها و مشکل در تامین گیربکسهای CVT وارداتی از بلژیک، مجدد با گیربکس دستی تولید میشود. این خودرو که در غیاب پراید و در کنار کوییک و تیبا، یکی از گزینههای اصلی انتخاب خانوادههای سطح متوسط در کشور محسوب میشود، همواره مورد نقد و بررسیهای تند قرار گرفته و از سوی کارشناسان به دلیل کیفیت فنی پایین، مونتاژ و ساخت نامناسب مورد شماتت و سرزنش واقع شده است. در این بین بسیاری کاربران نیز، ساینا را ایمنتر از تیبا و سایپا میدانند و البته پرشتابتر و سریعتر از آنها. علاوهبر این معتقدند ساینا در چهره مدرنتر و جذابتر از تیبا و پراید ظاهر شده و امکانات رفاهی بیشتری نیز نسبت به آنها دارد. مصرف سوخت ساینا در کنار فضای جادار و مناسب کابین آن و صندوق بار بزرگش این خودرو را به گزینه مناسبی برای مسافرتهای خانوادگی جادهای تبدیل کرده است. نرمی و راحتی فرمان و تحت کنترل بودن این خودرو در دستان راننده نیز از مزایا دیگر آن است. هزینهی نگهداری ساینا در نسخههای دستی کم، تعمیرات آن راحت و قطعات یدکیاش در دسترس است. اما این موضوع در مورد نمونههای اتوماتیک متفاوت است، زیرا علاوه بر هزینه بالای تعمیرات گیربکس، عملکرد ضعیف آن نیز آزار دهنده است. همچنین ورود صدای موتور و گیربکس به داخل خودرو و کابین بیش از حد مورد انتظار است. ناهماهنگی موتور و جعبه دنده شتاب خودرو را تحت تاثیر قرار داده و راننده را دچار دردسر میکند. عملکرد نامناسب ترمز و لرزش زیاد آن که از ضعف دیسک ترمز ناشی میشود نیز از مشکلات تمام مدلهای ساینا است. همچنین این روزها، افت کیفیت ساخت و متریال قطعات ساینا که از سال ۹۸ شدت یافته، از بزرگترین معضلات این خودرو محسوب میشود. برای نمونه میتوان به کیفیت نامناسب سپرها و مقاومت کمشان در برابر ضربات نهچندان قوی اشاره کرد. در همین زمینه باید اضافه کرد که کاربران زیادی معتقدند سایناهای تولیدی بعد از سال ۹۸، به سرعت دچار نقص در سیستمهای برقی میشوند. گاهی گفته میشود که مواردی مانند شیشهبالابرها یا سیستم استارت خودرو بلافاصله بعد از خروج از نمایندگی دچار مشکل هستند. آنچه آزاردهندهتر به نظر میرسد، عدم ارائهی خدمات پس از فروش مناسب در این موارد، از سوی نمایندگیهای مجاز سایپا است.
EX، سال ۱۴۰۱
۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته