معرفی خودرو

سورن یکی از محصولات زیرمجموعه سمند است که از سوی ایران خودرو عرضه شد. شاید بتوان گفت در خانواده سمند، سورن از زیباترین‌هاست. دو خط کشیده روی کاپوت، طراحی متفاوت چراغ‌ها و سپر جلو ظاهری خشن به خودرو داده است. طراحی میله‌های افقی جلوپنجره هم هماهنگی خوبی با دیگر بخش‌های قسمت جلو دارد. در کناره‌ها اما هیچ تفاوتی بین سورن و سمند LX دیده نمی‌شود. در بخش عقب چراغ‌ شکلی جدید به خود گرفته و به‌نوعی رو به پایین کشیده‌تر شده‌اند که در کنار سپر جدید تناسب خوبی دارند. درون کابین خودرو اما به جز فرمان تلسکوپی، شاهد تغییر چندانی نیستیم. طراحی داشبورد سورن‌های اولیه نیز دقیقاً همان چیزی بود که روی سمندهای دیگر دیده بودیم. البته طراحان ایران‌ خودرو پس از مدتی دست به کار شده و یک داشبورد جدید برای این خودرو طراحی کردند که سورن ELX نام گرفت. طراحی داشبورد این نسخه دارای ظاهری زیباتر و هماهنگی و ارگونومی خوبی است. در سال ۱۳۹۲ نسخه جدیدی از سمند سورن ELX با نام سورن ELX سال یا کد ۱۱ رونمایی شد که چند پیشرفت جدید داشت و تغییرات آن شامل اضافه شدن دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سیستم صوتی جدید یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی SUB Woofer، طراحی جدید و یکپارچه داشبورد می‌شد. سمند سورن ELX با موتوری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار نیرو تولید کند و به ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور برسد. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و مصرف آن در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یک جعبه‌دنده ۵‌ دنده دستی خروجی‌های موتور را به چرخ‌های جلو می‌رسانند. خودرو صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۱۱.۹ ثانیه طی می‌کند و می‌تواند به حداکثر سرعتی برابر با ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. در سال ۹۵ و پس از این‌که پیشرانه تنفس طبیعی روی خودروهای سمند، سورن و سپس دنا نصب شد، ایران‌ خودرو نمونه توربوی این پیشرانه را روی اتاق سورن ارائه کرد. توربوی نصب‌شده روی موتور EF7 بازدهی این موتور را بیش از ۱۷۵ اسب بخار بالا ‌برد اما در نسخه مپ شده به دست ایران‌ خودرو این قدرت به ۱۵۰ اسب‌بخار کاهش یافت. مهم‌ترین علت‌های این محدودیت، نبود نیاز به تغییر سیستم ترمز و فرمان، کیفیت نسبتاً پایین سوخت در کشور بوده است.

مشخصات فنی

سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۱۲ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۷.۴ لیتر


کلاس بدنه

سدان


حجم موتور

۱.۶ لیتر


قدرت موتور

۱۱۵ اسب بخار


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


نقد کارشناسی

۴۰%

فنی

۴۰%

ایمنی

۳۰%

کیفیت ساخت

۳۰%

کابین و امکانات

نقاط قوت

قدرت موتور


فضای خوب کابین


صندوق جادار


نقاط ضعف

کیفیت پایین تولید


صداهای داخلی زیاد


تجربه رانندگی

در تجربه رانندگی با سمند سورن امکانات و تجهیزات مدرن و ایمنی و پیشرانه مناسب کاملاً محسوس است. سورن ELX در نوع جدید خود به موتور EF7 مجهز است. گرچه این موتور بی‌عیب نیست، اما در مجموع عملکرد خوبی دارد. در مقایسه با دیگر خودرو‌های ایرانی، سورن ELX با داشتن ترمز جلو و عقب دیسکی، ABS و EBD ایمنی قابل قبولی دارد. سایر سیستم‌ها و تجهیزات امنیتی این خودرو شامل مواردی مانند کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت کنترل و کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع هستند. تولید اولیه سورن دارای مشکلاتی بود، به‌همین‌دلیل، تریم جدید به نام ELX برای سمند سورن معرفی شد که طراحی کابین و داشبورد جدید آن بسیار زیبا است و کم‌تر کسی می‌تواند از آن ایرادی بگیرد. فرمان جدید تلسکوپی سورن مجهز به دکمه‌های کنترلی و کنسول مرکزی را می‌توان از مهم‌ترین موارد مثبت کابین خودرو مطرح کرد؛ هرچند که کمبود وجود یک صفحه نمایش لمسی روی کنسول مرکزی بسیار مشهود است. سیستم صوتی جدید MP3 با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی SUB Woofer، بلندگوهای جلو و عقب، تیوتر و آنتن اکتیو، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل اتاق، آینه‌های کناری برقی و مجهز به گرم‌کن، شیشه‌های بالابر هوشمند مجهز به آنتی‌‌ترپ و پاور ویندو، شیشه‌های سولار، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، و سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک از دیگر ویژگی‌های مثبت این خودرو هستند. اما با وجود موارد ذکر شده و به کار بردن قطعات دکوراتیو طرح متال افکت درون کابین، دیگر نکته منفی سورن پلتفرم مشترک این خودرو با ۴۰۵ است که در تولیدات ایران‌خودرو عادی به نظر می‌رسد. سورن معمولی با موتور EF7 توان ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. درحالی‌که نمونه توربو با همان حجم و فقط با استفاده از توربو بازدهی معادل ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌کند. این تغییر ۳۵ اسب‌بخاری و ۵۶ نیوتن‌متری شاید چندان چشم‌گیر به نظر نرسد، اما در آزمایش عملی کاملاً خود را نشان می‌دهد. وقتی پشت فرمان سورن توربو می‌نشینید، تا پیش از فشردن پدال گاز همه چیز دقیقاً مشابه سورن تنفس طبیعی است ولی زمانی که پا را از روی کلاچ برمی‌دارید و آغاز به حرکت می‌کنید، اختلاف ۳۵ اسب‌بخار را کاملاً درک خواهد شد. با این‌که بوست توربو تا دور ۵۵۰۰ محدود شده است و در دورهای بالاتر توربو از مدار خارج می‌شود، ولی زمانی که پا را روی گاز می‌گذارید، به سرعت دور بالا می‌رود و شما را مجبور به تعویض دنده می‌کند.