گسترهٔ هویت زبانی دیوار
در این بخش، به نحوهٔ سخنگفتن دیوار با انواع مخاطبان
میپردازیم.
برای آن که هویت کلامی دیوار در موقعیتها و بسترهای
مختلف همگن باشد، باید خطمشی مشخصی داشته باشیم، تا
در طول زمان یا متأثر از سلیقه و حالوهوای شخصی
افراد، گفتار و نوشتارمان دیوار دچار آشفتگی نشود. رعایت
اصول هویت کلامی دیوار در نقاط تماس متنی، بر اعتبار
دیوار نزد مخاطبان و میزان اعتماد آنها به این برند
میافزاید.
هویت کلامی سه بخش اصلی دارد: لحن و نحو و املا. در
ادامه به آنها میپردازیم.
لحن
منظور از لحن، شیوهٔ انتخاب کلمات و ترکیبهای گوناگون برای برانگیختن مخاطب است.
- طیف لحن: روزمره، دوستانه، رسمی، فاخر
- ما در حرف زدنمان، نه خیلی سراغ ادبیات روزمره میرویم و بیش از حد صمیمی میشویم، نه فاخر و دیوانی صحبت میکنیم.
نحو یا دستور زبان
منظور از نحو همان شیوهٔ چینش اجزاء جمله است.
- طیف نحو: معیار (پایبندی به جملهبندی استاندارد) / خلاق (جملهبندی با جابهجایی ارکان)
- نحو جملههای دیوار غالباً معیار و استاندارد است، و ارکان آن جابهجا نمیشود، مگر در شبکههای اجتماعی یا متنهای تبلیغاتی.
املای کلمهها
منظور از املای کلمهها در اینجا این است که: آیا وقت نوشتار، بر اساس گفتار عمل کنیم یا از شکل معیار بهره ببریم؟
-
طیف املا:
شکسته، معیار
- املای شکسته: شبکههای اجتماعی، نوتیس، پوش نوتیفیکیشن، متنهای تبلیغاتی، لندینگها، مصاحبهها
- املای معیار: وبسایت و اپلیکیشن دیوار، متنهای خبری، سوالهای متداول
- ما میتوانیم در جاهایی که از املای شکسته استفاده میکنیم، از املای معیار هم بهره ببریم، اما برعکس آن به هیچ عنوان ممکن نیست.
- متنهای ما نباید ادغامی از املای شکسته و معیار باشد، و باید فقط یکی از این دو شیوه را انتخاب کنیم.
مثال: امسال که بهار میآد، میخواهیم به شما از بهار بگیم، تا بتوانیم قدر سال نو را بیشتر بدونیم.
املای شکسته: امسال که بهار میآد، میخوایم به شما از بهار بگیم، تا بتونیم قدر سال نو رو بیشتر بدونیم.
املای معیار: امسال که بهار میآید، میخواهیم به شما از بهار بگوییم، تا بتوانیم قدر سال نو را بیشتر بدانیم.