پس از اینکه بامو تولید سری ۵ نسل پنجم با کد اتاق E60 را متوقف کرد، همگان در انتظار خودرویی متفاوت و بهروز و البته جذاب از باواریاییهای همواره لوکسساز بودند. البته انتظارات به خوبی پاسخ داده شد. یکی از بهترین پاسخها به این انتظارات را میتوان شاهکاری با عنوان بامو 535i دانست. این سدان خوشدست و جذاب در همان زمان تولید در تعدادی محدود وارد ایران شد، اما واردات آن به دلیل مواجه با قانون منع واردات خودروهای با حجم بالای ۲.۵ لیتری خیلی زود متوقف گردید. بامو 535i که در نسخههای گرن توریسمو نیز وارد بازار شده، سدان سایز متوسط و نیمه لوکس بامو محسوب میشود با درونمایه اسپرت و البته بازده فنی بالا. کابین آن فضای یک خودروی کارآمد و خانوادگی را در اختیار سرنشینان و راننده قرار میدهد. ضمن اینکه در طراحی بدنه، وقار، ابهت و شخصیت اروپایی خود را به دور از تجملات به رخ میکشد. بیامو سری ۵ در نسخه 535i بیشتر به یک سدان شهری نزدیک شده تا خودرویی لوکس و فانتزی. قیمت عرضه آن نسبت به سدانهای پیشین این سری از بامو مناسبتر و امکان خریدش برای اقشار بیشتری در جهان ممکن بود؛ البته که این خودرو در ایران همچنان بین گرانقیمتترین سدانها قرار میگرفت. بامو 535i از یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ با سقف توان ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر بهره میبرد. قدرت این موتور را یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب خودرو منتقل میکند. به این ترتیب، با یک اعجوبه آلمانی که میتواند هیجان و لذت رانندگی را به راننده اهدا کند و همچنان مناسب مصارف روزانه شهری بادش مواجه هستیم. این شاهکار بامو صفر تا صد کیلومتر را در فاصله زمانی ۶ ثانیه میپیماید و میتواند به سقف سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. مصرف آن نیز در سیکل ترکیبی برابر ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است که نشان میدهد در برابر سری ۵ نسل پنجم بهینهتر عمل میکند. بامو 535i از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره میبرد و دارای ۵ ستاره ایمنی موسسه یورو انکپ است. بیامو سری ۶ مدل 535i در یک بخش مانند آنچه از بامو انتظار میرود ظاهر نمیشود و آن امکانات رفاهی محدودتر است. برای مثال نبود رادار نقطه کور در خودرویی از بامو که تولید ۲۰۱۱ است، چندان قابل انتظار نیست.
سرعت
۲۵۰کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۶.۱ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۴ لیتر
کلاس بدنه
سدان متوسط لوکس
حجم موتور
۳ لیتر
قدرت موتور
۳۰۲ اسب بخار
تعداد سیلندر
۶ سیلندر توربو شارژر
۷۵%
فنی
۷۰%
ایمنی
۸۰%
کیفیت ساخت
۵۵%
کابین و امکانات
راندمان فنی
فرمانپذیری
چسبندگی
فضای خوب داخل و صندوق
هزینه نگهداری بالا
بامو 535i با چهره عبوس و خشمگین خود و نگاه جدی و مقتدر آلمانیاش، لذت سواری نابی را نصیب راننده میکند. سیستم IDRIVE بهکاررفته در آن، نسبت به نسل پنجم پیشرفتهای چشمگیری داشته و یکی از برتریهایش نسبت به رقبای همکلاسش را رقم زده است. این سدان میان سایز نیمه لوکس جذاب، خودرویی خانوادگی و شهری با خصوصیات اسپرت است. شتاب و سقف سرعت آن، همهٔ آن چیزی است که یک علاقمند به هیجان در رانندگی نیاز دارد. در عین حال، فضای بزرگ کابین و صندوق بار آن، نیازهای خانوادگی برای مسافرتهای جادهای را بهراحتی تامین میکند. بامو 535i کابین راحت و خوشساختی دارد که با ارگونومی فوقالعاده کمال راحتی را به سرنشینان و راننده تقدیم میکند. سواری آن نرم و راحت است و در بین اسپرتهای خشک و سخت قرار نمیگیرد. هندلینگ خودرو یکی از بهترینهای این کلاس است. خودرو در سرعتهای بالا همچنان در کنترل راننده باقی مانده، فرمان برقی حساس به سرعتش نیز که تنظیمات متناسب با حالتهای مختلف رانندگی دارد به حفظ این کنترل کمک شایانی میکند. بامو 535i در پیچها و مسیرهای ناهموار تنش و حرکت اضافی به سرنشینان منتقل نمیکند و صندلیهای راحت آن مانع از خستگی آنها در سرعتهای بالا میشود. این خودرو با امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، روکش چرمی صندلیها و فرمان، فرمان برقی قابل تنظیم به همراه حافظه و دکمههای کنترلر، نمایشگر مرکز ۸.۸ اینچی، نمایشگر اطلاعات ۴.۴ اینچی، گرمکن صندلیهای جلو، قابلیت تنظیم برقی صندلیهای جلو در ۸ حالت، آینههیا برقی خودکار مجهز به حافظه و گرمکن، مهشکنهای جلو و عقب، اتولایت، سانروف، کروز کنترل، سنسور باران و پارک در خدمت راننده و سرنشینانش است. به این ترتیب این خودروی چالاک و تند و تیز، در بخش امکانات رفاهی کمی عقبتر از رقبا میایستد. ناگفته نماند که بیامو 535i در بین تولیدات ارزانقیمتتر بامو در سری ۵ قرار میگیرد. این خودرو همچنین از سیستمهای کمکی ABS ،ESC و TCS، در کنار ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و عقب بهره میبرد. بامو سری۵ نسخه 535i خودرویی کممصرف محسوب نمیشود و در سیکل ترکیبی بیش از ۸ کیلومتر در هر صد کیلومتر بنزین میسوزاند. این خودرو البته در ایران در بین سدانهای میان قیمت یا قیمت مناسبتر قرار نمییگرد و مانند دیگر خودروهای بامو سری ۵ موجود، با قیمت نجومی عرضه شد. امروز نیز پس از عمر بیش از ۹ ساله آن، شاهد قیمتگذاری بسیار بالایی برای نمونههای کارکرده آن هستیم. این امر در کنار هزینه نگهداری بالای بامو نکتهای قابل توجه است.