سری ۵ سدانهای سایز متوسط بامو را تشکیل میدهد و در کنار سری ۳ از قدمت بالایی در لیست محصولات بامو برخوردار است. هفتمین نسل از سری ۵ که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد با کد G30 شناخته میشود. از سری ۵ بامو نمونههای بسیاری به ایران راه یافتهاند و یکی از قدیمیترینهای آن ها، سدان اسپرت 540i است. این خودرو که مربوط به نسل پنجم سری ۵ بامو میشود در سال ۲۰۰۶ معرفی و در ۲۰۰۷ وارد بازار جهانی شد. از سری ۵ نسل پنجم با عنوان بامو 540i تعداد قابل توجهی در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به ایران راه یافت که همچنان در بین سدانهای محبوب و قابل اعتماد بازار هستند. البته در بین ورودیهای این دوره 530i نیز به چشم میخورد. اما بامو 540i به عنوان نسخهای قویتر و با حجم موتور بیشتر از برادرش عرضه شد. این سدان دیفرانسیل عقب، با تحولاتی چشمگیر در طراحی نسبت به نسخههای قبلی سری ۵ رونمایی شد. چراغهای دوگانه و گرد جلو، جای خود را به چراغهای کشیده و اخمو در طرفین داده بودند و جلو پنجره قلوهای معروف بامو، فرمی کاملاً متفاوت به خود گرفته بود. این تحول در طراحی البته ابتدا چندان قابل قبول نبود، اما با گذشت زمان به محبوبیت نمونههای قبلی دست یافت. بامو 540i که از کمپانی لوکسساز خاصی مانند بامو خارج شده بود، در زمان عرضه و تولید نیز از امکانات و تجهیزات غیرقابل انتظاری بهره میبرد. در این میان میتوان به وجود ۶ کیسه هوا، سیستمهای ABS - DTC - CBC DSC، پشت سری های فعال، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه گرمکن و حافظه، تهویه اتوماتیک، پرده برقی عقب، آینه جانبی برقی با قابلیت تاشوندگی و مجهز به گرمکن، اتولایت، مهشکن جلو و عقب، سیستم چرخش نور در پیچ ها، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل و سانروف اشاره کرد. بامو 540i از یک موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳۲ سوپاپ با حجم ۴ لیتر بهره میبرد. سقف قدرت آن ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت و گشتاورش ۳۹۰ نیوتنمتر است. قدرت موتور بامو 540i را یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب خودرو منتقل میکند. حداکثر سرعت این خودروی جذاب ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۶ ثانیه است. بامو سری ۵ 540i از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب بهره میبرد.
سرعت
۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۶.۱ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۱۰.۵ لیتر
کلاس بدنه
سدان متوسط لوکس
حجم موتور
۴ لیتر
قدرت موتور
۳۰۶ اسب بخار
تعداد سیلندر
۸ سیلندر
۸۵%
فنی
۷۵%
ایمنی
۹۵%
کیفیت ساخت
۷۰%
کابین و امکانات
عملکرد فنی عالی
کیفیت ساخت بالا
شتاب عالی
آپشنها و امکانات متنوع
هزینه نگهداری
واردات محدود
سدانهای محبوب سری ۵ بامو همهٔ آن چیزی که راننده و سرنشینان از یک سدان لوکس، خانوادگی و البته با درونمایهٔ اسپرت انتظار دارند را در اختیارشان میگذارند. در بین خودروهای سری ۵ وارد شده به ایران، دو مدل 540i و 530i بیش از باقی مدلها خاص و متمایز هستند؛ آن هم به دلیل حجم بالای موتور و قدرت خروجی آنها است. موردی که پس از ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر، دیگر تکرار نشد. بامو 540i نسل پنجم سری ۵ افسانهای این غول خودروسازی است که با شتاب صفر تا صد ۶ ثانیهای، راننده و سرنشینان خود را روی صندلیها میخکوب میکند و به آنها یکی از هیجانانگیزترین تجربههای رانندگیشان را تقدیم مینماید. بامو 540i در ابعاد نیز بزرگ و حجیم است. آن را در کلاس سدانهای میانسایز بامو قرار میدهند، اما همین سایز کوچک در بامو میتواند با سایز بزرگهای کمپانیهای دیگر برابری کند. این خودروی D سگمنت، با فاصله محوری ۲۸۸۰ میلیمتری خود، فضای پای ۹۱۴ میلیمتری در ردیف عقب و ۱۰۵۴ میلیمتری در ردیف عقب را تقدیم سرنشینان خود میکند. طراحی کابین آن زیبا و چشمنواز است و به کار رفتن یک صفحه نمایش مرکزی ۶ اینچی در کنسول میانی از جذابیتهای آن محسوب میشود. این نکته از این جهت که بامو سری ۵ 540i موجود در ایران مربوط به نسخههای پیش از ۲۰۰۹ میشود، اهمیت بیشتری دارد. روکش چرمی صندلیها و فرمان نیز از جنس مرغوبی هستند که در نمونههای کمکارکرد آن، حتی پس از بیش از ۱۰ سال، همچنان نونوار و کماستهلاک به نظر میرسند. بامو در تعلیق زبانزد است. اینکه خصوصیات اسپرت خودروهای آن، منجر به خشکی سواریشان نمیشود. این خصوصیت در بامو 540i سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ نیز دیده میشود. هندلینگ این خودرو نیز تحت تاثیر تعلیق و فنربندی نرم آن قرار نگرفته و خودرو را در سرعتهای بالا و شتابگیریهای سریع در کنترل راننده نگه میدارد. تست سرعت بامو 540i در مسیرهای مارپیچ نشان داد که خودرو فاقد بیش یا کمفرمانی غیرقابل قبول است. مصرف سوخت این سدان لوکس شهری در سیکل ترکیبی ۱۰.۷ لیتر، سیکل شهری ۱۲.۴ لیتر و در سیکل جادهای برابر با ۸.۹ لیتر است؛ بنابراین نمیتوان آن را خودرویی کممصرف محسوب کرد. بامو 540i همچنان به عنوان خودرویی کارآمد و سرحال در بازار کارکردهها خرید و فروش میشود و بسیاری خریداران آن را به نمونههای صفر داخلی یا چینی ترجیح میدهند. اما این خودرو با معضل تامین قطعات مواجه است و گذر عمر حدودا ۱۲ ساله آن، مبحثی به عنوان خدمات پس ازفروش برایش باقی نگذاشته است. باید به این موارد، مشکل هزینه بالای نگهداری بامو را نیز اضافه کرد.