مزدا 3N صندوق‌دار مونتاژ تیپ 3
Mazda 3N Sedan-ir 3
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    مزدا ۳ نسل دوم که در ایران به مزدا ۳ نیو یا مزدا ۳ مونتاژ معروف است، در ادامه موفقیت نسل اول این خودرو در ایران، فروش خوبی را برای مزدا و شریک تجاری‌اش بهمن موتور در ایران کسب کرد. مزدا ۳ نسل دوم در سال ۲۰۰۸ به بازار جهانی معرفی شد و به‌صورت همزمان در سال ۸۹ به ایران راه یافت. کیفیت مونتاژ و ساخت آن بر اعتبار بهمن موتور افزود و خودرویی پرفروش و خوش‌فروش دیگری را از آسیای شرقی در بازار ایران ثبت کرد. مزدا ۳ نیو در دو کلاس هاچ‌بک و سدان با تیپ‌های تجهیزاتی مختلف عرضه شد. این تیپ‌ها در مشخصات فنی و طراحی ظاهری ثابت بودند. بهمن موتور در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۳ یک نسخه ۱.۶ لیتری دنده دستی را نیز در لیست مزدا ۳‌های تولیدی خود جای داد که به دلیل بازده فنی بسیار پایین و نارضایتی کاربران به سرعت آن را حذف کرد. پس از آن نسخه جدید مزدا ۳ با طراحی کمی متفاوت‌تر و امکانات بیشتر با عنوان مزدا ۳ تیپ ۴ در بین تولیدات بهمن‌موتور جای گرفت. مزدا ۳ نسل دو که بر همان پلتفرم C1 نسل قبلی طراحی شده بود با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی عرضه شد که در نسل یک نیز شاهد بودیم. این خودرو اما به یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به جای نمونه ۴ سرعته قبلی مجهز شده بود. حاصل همکاری گیربکس جدید با موتور ۱۴۷ اسب بخاری ۱۸۷ نیوتن‌متری قبلی شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه، سقف سرعت ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. بنابراین شاهد بازده بهتر و مصرف کمتری از خودروی جدید بودیم. مزدا ۳ نیو از امکاناتی نظیر شیفتر دنده‌ی پشت فرمان،‌ روکش چرمی غربیلک فرمان و صندلی‌ها، سان‌روف، آینه بغل‌های برقی،کروز کنترل و سیستم DSC و چراغ‌های زون با قابلیت تنظیم ارتفاع و چرخش خودکار در پیچ‌ها مجهز شده بود. این خودرو از ۶ کیسه هوا و سیستم‌های ABS ،EBD و ESP بهره می‌برد. مزدا ۳ نیو در تیپ ۳ در سال ۹۶ با توقف تولید مواجه شد. این خودرو در زمان عرضه با تولیداتی مانند هیوندای النترا و هوندا سیویک، کیا سراتو و میتسوبیشی لنسر رقابت می‌کرد که برتری‌های بسیاری نسبت به النترا و سراتو از خود نشان می‌داد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۹.۲ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۶ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۴۷ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۵۵%

    فنی

    ۶۵%

    ایمنی

    ۶۵%

    کیفیت ساخت

    ۵۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    عملکرد خوب موتور و گیربکس


    شتاب بالا


    فرمان‌پذیری


    چسبندگی خوب


    بازار دست دوم


    نقاط ضعف

    کیفیت رنگ


    تعلیق خشک


    هزینه بالای قطعات


    فضای پای کم در عقب


    تجربه رانندگی

    تجربه رانندگی با خودروهای ژاپنی عموما با آرامش و نرمی خاصی همراه است، اما در عین حال این تجربه عموماً عاری از هیجان است. اما مزدا ۳ نقطه مقابل تمامی ژاپنی‌های موجود در بازار ایران است. این خودرو که در طراحی نیز به‌روز، جسورانه و متفاوت ظاهر شده است، شتاب و عملکرد فنی خوب و کیفیت ساخت بالا را به مالک و راننده هدیه می‌کند. در عین حال سواری خشک و پرتکان خودرو با درون مایه اسپرت آن، نقطه ضعفش محسوب می‌شود. این خودرو از فنر بندی نرمی بهره نمی‌برد. ضمن اینکه ارتفاع کم آن و فاصله نامناسب کف خودرو با سطح موجب برخورد زیر خودرو با سطح جاده می‌شود. این برخورد در مواقعی که وزن خودرو بالا است، در خیابان‌های پر دست انداز ایران تقریباً اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. مزدا ۳ فرمان‌پذیری خوبی دارد و خودرو در سرعت‌های بالا حتی در مسیرهای مارپیچ دچار بیش یا کم‌فرمانی نمی‌شود. فرمان الکتروهیدرولیکی مزدا ۳ نیو باوجود حساسیت به سرعت، گاهی از کنترل راننده خارج شده و نرمی بیش از حدی را از خود نشان نمی‌دهد. البته این معضل در حدی نیست که ضعف خودرو محسوب شود. کیفیت خوب مونتاژ خودرو باعث شده تا کابین آن کم‌صدا و آرام باشد. نفوذ صدای محیط به داخل و ایجاد صدا از قطعات و ادوات داخل کابین چیزی نیست که سواری مزدا ۳ نیو را ناراحت و آزار دنده کند. مزدا ۳ جدید همچنین به دلیل کیفیت متریال به‌کار رفته در آن با افت کیفی مواجه نمی‌شود و شاهد فرسوده شده اجزای داخل اتاق پس از مدتی کارکرد نیستیم. عملکرد گیربکس مزدا ۳ نیو در بین مزایای غیرقابل انکار آن قرار می‌گیرد. تعویض دنده‌ها در آن کاملا به موقع، متناسب با عملکرد موتور و به نرمی و بی‌صدا انجام می‌شود. وجود شیفتر پشت فرمان نیز از دیگر مزایای این گیربکس است که حس و حال رانندگی اسپرت را به راننده منتقل می‌کند. مزدا ۳ مصرف سوخت مناسبی دارد و در بین سدان‌های کم‌مصرف قرار می‌گیرد. این سدان کامپکت اما اتاق و صندوق بار جاداری ندارد و فضای آن در ریف عقب عملا برای ۲ سرنشین بزرگ‌سال نه‌چندان قد بلند مناسب است. خودرو هزینه نگهداری بالایی ندارد چرا که استهلاک آن بالا نیست. اما در صورت نیاز به تعویض قطعات یدکی مالک خود را حسابی به‌خرج خواهد انداخت. چرا که قطعات مزدا ۳ بسیار گران است. مزدا ۳ نیو دربین خودروهای پرطرفدار بازار است و از خوش‌فروش‌های بازار کارکرده‌ها محسوب می‌شود که آمار خرید و فروش قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.