بسترن B50F نسخه فیسلیفت سدان B50 است که توسط کمپانی بسترن فاو چین در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. در واقع، بسترن در سال ۲۰۰۹ بسترن B50 را به بازار معرفی کرد. اما قدیمی بودن طراحی ظاهری، ایمنی نه چندان بالا و موتور ضعیف خودرو باعث شد تا این محصول آن طور که باید در بازار موفق نباشد و در خود چین و دیگر نقاط دنیا مورد استقبال قرار نگیرد. همین امر موجب شد تا بسترن در سال ۲۰۱۴ تصمیم به عرضه نسخه فیسلیفت خودرو با عنوان B50F بگیرد. نکته مهم اینکه بسترن B50F نیز بر همان پلتفرم قدیمی B50 که متعلق به مزدا ۶ بود تولید شد. اما برخلاف B50 که در بخش فنی به فولکس جتا شبیه بود، بسترن B50F در این قسمت دنبالهروی مزدا ۶ است. این خودرو در طراحی ظاهری بسیار بهتر ظاهر شد، شاید چون صورتش را ایتالدیزاین طراحی کرد. در بخش فنی نیز موتور ۱۸۰۰ سیسیاش با ۱۴۲ اسببخار قدرت بسیار قویتر از موتور ۱۶۰۰ سیسی B50 عمل میکند؛ موتوری که با جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک خودرو بسیار هماهنگتر است. بسترن B50F در ایران مانند دیگر همخانوادههایش توسط گروه خودروسازی بهمن عرضه شد. مونتاژ و عرضه بسترن B50F از سال ۹۳ در ایران آغاز شد و تا سال ۹۶ ادامه یافت و پس از آن، تولید این خودرو در بهمن خودرو بهدنبال توقف تولیدش در کمپانی مادر متوقف شد. در واقع، بهمن خودرو بهدنبال استقبال از B50F و B30 بهفکر مونتاژ محصولات جدید بسترن افتاد تا بازار رقابتی شدید را از دست ندهد. اما اعمال تحریمهای جدید بسیاری از برنامههای بهمن خودرو را بر هم زد. در هر حال، بسترن B50F یکی از زیباترین و موفقترین خودروهای چینی است که به بازار ایران راه یافت و از جمله خودروهای چینی بازار ایران بود که با قیمت مناسب در کنار مشخصات فنی قابلقبول و امکانات رفاهی کافی و تجهیزات ایمنی بالا توانست در بازار رقابتی خودرو بهخوبی عمل کند و در ابتدای ورود توجه زیادی را به خود جلب نماید. طراحی ظاهری مناسب این خودرو را نیز نباید نادیده گرفت. اما نکته عجیب رونق ضعیف در بازار خرید و فروش نمونههای کارکرده این خودرو طی این سالها بوده است. دلیل این مسئله را نبود قطعات یدکی خودرو در بازار و گرانی آنها بود، همچنین خدمات پس از فروش بسیار ضعیف میدانند.
سرعت
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۵ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۸ لیتر
قدرت موتور
۱۴۲ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۴۰%
فنی
۴۵%
ایمنی
۳۵%
کیفیت ساخت
۳۵%
کابین و امکانات
پیشرانه قوی
فضای داخلی و صندوق
بازار دست دوم
تولید محدود
اولین استفادهای که برای سدانهای کوچک یا متوسط شهری مانند بسترن B50F به ذهن میرسد، خانوادگی و شهری بودن آنهاست. بنابراین از این دست خودروها باید بیشتر سواری نرم و راحت و بیدردسر انتظار داشت تا رانندگی اسپرت و پرهیجان و جوانپسند. در اغلب این خودروها راحتی سرنشین، امکانات رفاهی، استهلاک پایین، مصرف سوخت مناسب و ایمنی قابلتأیید مورد توجه قرار میگیرد. در مورد بسترن B50F باید گفت، طراحی ظاهری زیبا و جذاب این خودرو نسبت به قیمتش در بازار کمنظیر و مورد پسند است. طراحی داخلی ارگونومیک و کارآمد خودرو با کیفیت مونتاژ و متریال خوب هم قابلتوجه است. همچنین فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب، چه در قسمت سر و چه پا نیز باعث راحتی آنان میشود. صندوقبار بزرگ این مدل با جک باز میشود و امکان استفاده از تمام فضای آن را میدهد و باز و بسته شدن در را هنگام پر بودن صندوق راحتتر میکند. شتاب خوب خودرو با توجه به وزن و قدرتی که دارد نشان از ساخت مناسب موتور بسترن B50F دارد. فرمانپذیری قابل قبول خودرو، که از پلتفرم موفق آن نشات میگیرد، سواری نرم و خوبی را نصیب سرنشینان میکند. سیستم تعلیق رضایتبخش بسترن B50F باعث میشود رانندگی طولانیمدت برای سرنشینان خستهکننده نباشد. جعبهدنده تیپترونیک ساخت آیسین ژاپن نیز از مزیتهای این خودرو محسوب میشود. هماهنگی عملکرد جعبهدنده با موتور و فاصله خوب دندهها رانندگی را راحت و بیدردسر میکند. لازم به ذکر است که در داخل کابین روکشهای چرم کیفیت پایینی دارند و با کمی کار کردن آسیب جدی میبیند و نیاز به تعویض دارند. استهلاک نسبتاً بالای خودرو هم کمی توی ذوق میزند که به نظر از ضعف در ساخت و متریال نشات میگیرد. ارتفاع پایین B50F و فاصله کم کف آن تا زمین باعث میشود در صورت پر بودن ظرفیت، در دستاندازها دچار مشکل شود و کف خودرو با زمین تماس پیدا کند و ضربههای ناشی از این برخورد استهلاک را بالاتر ببرد. نبود قطعات یدکی خودرو و گرانی آنها در صورت پیدا شدن از جدیترین مشکلات خودرو محسوب میشود. همچنین دردسر در هنگام تعمیر خودرو بهدلیل نبود تعمیرکار حرفهی و ناشناخته بودن آن. در واقع، توقف تولید خودرو و نبود نمونه صفرکیلومتر آن مشکل قطعات و تعمیرات و خدمات پس از فروش را تقویت کرده است. نکته اصلی در این بخش این است که کلاً تولید این خودرو کمتر از ۳ سال و در تیراژ پایین صورت گرفت، بنابراین نگرانی بابت مشکلات پیشآمده جدی است. بازار خریدوفروش ضعیف خودرو با توقف تولیدش ضعیفتر نیز شده است.