تحلیلی بر بازار خودرو در پاییز ۱۴۰۰ با استفاده آگهیهای دیوار
پایانبندی ۲۰۲۱ در بازار ایران
بازار خودرو در کشور در ماههای اخیر همواره در تب و تاب زیادی به سر برده و با وجود تغییر دولت و تلاشی که در وزارت صنعت و معدن و تجارت برای کنترل بازار انجام شد، همچنان وضعیت این بخش مهم از بازار کالا در موقعیت زرد به سر میبرد.
از این پس دیوار با استفاده از بانک اطلاعاتی خود در بازار داد و ستد خودرو و با استناد به واقعیات دقیق، به تحلیل بازار خواهد پرداخت و به صورت متناوب این دست مطالب را منتشر خواهد کرد.
وعده کاهش قیمت
شروع مطالب تحلیلی درباره بازار خودرو با استفاده از دیتاهای بخش آگهیهای «دیوار» در بخش خرید و فروش و با تحلیل و بررسی آمار قیمتهای خودروهای شاخص موجود در بازار برای پاییز ۱۴۰۰ است.
پاییز ۱۴۰۰ را میتوان به عنوان فصل پایانی سال ۲۰۲۱ نیز برشمرد با این ملاحظه که در بازار جهانی خودرو معمولا بیشترین آمار خرید و فروش در سه ماهه پایانی سال انجام میشود و در عین حال رونمایی بسیاری از خودروهای جدید نیز در فصل پایانی سال صورت میپذیرد تا در آستانه سال نو میلادی، مشتریان با محصولات سال بعد آشنا شوند.
البته که بازار ایران دور از چرخه بازار جهانی است و عمده خودروهای ورودی به بازار، ساخت یا مونتاژ داخل هستند، بنابراین نمیتوان انتظار داشت که رفتار بازار در ایران شباهت ملموسی با بازارهای جهانی داشته باشد.
با این همه، پاییز ۱۴۰۰ برای بازار خودرو ایران با اتفاقاتی مهم همراه بود. وزارت صمت به عنوان تامینکننده اصلی بازار خودرو در ایران در اواخر تابستان وعده داد که با افزایش تولید قصد دارد قیمت را تا پایان سال پایین بیاورد اما با اینکه هنوز آمار دقیقی در مورد افزایش تیراژ تولید منتشر نشده اما حتی اگر این وعده هم عملی شده باشد باز هم واکنش بازار به قیمت خودرو افزایشی بوده است.
مسئله مهم دیگر در بازار پاییزه امسال خودرو، جریان قیمتگذاری و ماجرای حاشیه سود بازار بود که در سه ماهه سوم روی داد تا ناخودآگاه به التهاب بیشتر کمک کند. به نظر میآید معادله قیمتگذاری خودرو از سوی خودروساز، بازار آزاد یا نهاد بینابینی مثل شورای رقابت هنوز حل نشده و دقیقا مشخص نیست که نهایتا کدام یک از این سه ضلع بر دیگری احاطه دارند. نتیجه این دو اتفاق بزرگ اما چیزی نبود جز افزایش قیمت در پاییز…
بیشتر بخوانید: خودروهای داخلی در آذر ماه چقدر گران شدند؟
برگریزان مشتریها در پاییز!
اما بررسی اولیه بازار خودرو در پاییز ۱۴۰۰ نشان میدهد که تقریبا همه خودروها در بازه زمانی یاد شده با افزایش قیمت روبرو شدهاند و معدود مدلهایی هم هستند که کاهش قیمت کوچکی داشتهاند. در عین حال در برخی از مدلها نیز افزایش قیمت به حدی زیاد بوده که در فصل خزان، برگهای مشتریان خودرو نیز از دیدن برچسب قیمت آنها ریخته است!
این روند البته محدود به خودروهای ساخت داخل هم نیست و در گروه خودروهای چینی که بعضا در داخل تولید میشوند یا به صورت قطعات منفصل (CBU) وارد میشوند نیز مشاهده میشود و البته برای خودروهای اروپایی، کرهای و ژاپنی که قبلا وارد بازار ایران شدهاند نیز افزایش قیمت طبیعی به نظر میرسد و طبیعتا میزان افزایش قیمت بر مبنای میزان تقاضا متفاوت است.
بر اساس جدول قیمتی که در بانک اطلاعاتی دیوار ثبت شده، تنها خودرویی که با کاهش قیمت در طول سه ماه پاییز مواجه شده، پژو پارس سال است که قیمت آن در پایان مهر ماه ۲۸۸ میلیون تومان بوده، در پایان آبان به ۲۷۳ میلیون تنزل پیدا کرده و نهایتا در پایان آذر به ۲۷۸ میلیون تومان رسیده که در کل با کاهش حدود ۲ درصدی قیمت در فصل پاییز روبرو شده است.
بقیه خودروها اما از ۵ درصد تا ۲۸.۵ درصد افزایش قیمت را در مدت سه ماه تجربه کردهاند. سمند ال ایکس با موتور EF7 تنها ۱.۸۵ درصد گران شده اما در صدر جدول گرانی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ایستاده است که نزدیک به ۲۷.۳۱ درصد در مدت سه ماه افزایش قیمت داشته و برای خریدارانش معامله بسیار شیرین و خوشایندی بوده است. به نظر میآید تقاضای بالا برای خرید این خودرو نیز در این افزایش قیمت انفجاری نقش مهمی داشته وگرنه این پرش بزرگ در حالت عادی بازار دور از ذهن است.
علاقه زیاد به خرید پژو ۲۰۷ حتی برای مدل صندوقدار آن نیز شدت داشته و به همین خاطر مدل سدان این خودرو پاییز را با قیمت ۴۰۵ میلیون تومان شروع کرده و نهایتا در پایان آذر ماه با افزایش ۲۸.۵ درصدی قیمت به نرخ ۵۱۸ میلیون تومان معامله شده است! پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز با رشد ۲۷.۱۹ درصدی قیمت، تمایل فزاینده بازار برای این کلاس از پژو را اثبات میکند.
رنو ساندرو و رنو تندر هم در این مدت با افزایش قیمت قابل ملاحظه مواجه شدند به این ترتیب که قیمت ساندرو اتوماتیک تا حدود ۵۹۵ میلیون تومان بالا رفت تا افزایش ۱۸.۷ درصدی قیمت را تجربه کند.
جالب است که در گروه خودروهای سایپا نیز پراید و تیبا و مدلهای وابسته اینها نیز با توجه به قرار داشتن در کف قیمت، با افزایش قابل ملاحظهای روبرو شدند. به هر حال خانواده پراید، تیبا، ساینا و حتی کوییک با توجه به اینکه پایینتر از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند با تقاضای بیشتری از سوی طبقه متوسط مواجهاند و این تقاضای بالا، افزایش قیمت آنها را تا حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد منطقی جلوه میدهد.
در پایان پاییز ۱۴۰۰ پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۶۹.۵ میلیون تومان ارزانترین خودرو در گروه ساخت داخل بوده در حالی که صدر جدول با قیمت ۵۹۵ میلیون تومان در اختیار رنو ساندرو اتوماتیک قرار گرفت.
مدل خودرو | قیمت ۳۰ مهر (میلیون تومان) | قیمت ۳۰ آبان (میلیون تومان) | قیمت ۳۰ آذر (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
پراید ۱۱۱ SE | ۱۵۵ | ۱۶۸ | ۱۸۶ |
پراید ۱۳۱ SE | ۱۳۹ | ۱۵۱ | ۱۶۵.۵ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۴۷.۵ | ۲۵۸.۵ | ۲۷۰.۵ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۲۹۴ | ۲۹۹ | ۳۲۲ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۴۳۴ | ۴۹۰ | ۵۳۹ |
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک | ۴۳۷.۵ | ۴۹۳ | ۵۴۲ |
پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای | ۳۳۵ | ۳۴۸ | ۳۷۱ |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۳۲۷.۵ | ۳۴۰ | ۳۶۴ |
پژو ۲۰۷ صندوقدار | ۴۰۵ | ۴۶۰ | ۵۱۸ |
پژو ۲۰۷ صندوقدار دندهای | ۳۱۸ | ۳۴۵ | ۳۷۰ |
پژو ۴۰۵ اسالایکس بنزینی | ۲۶۶ | ۲۹۲ | ۳۱۲ |
پژو ۴۰۵ جیالایکس بنزینی | ۲۳۴ | ۲۵۵ | ۲۷۵ |
پژو ۴۰۵ جیالایکس دوگانهسوز | ۲۳۶ | ۲۵۷ | ۲۷۷ |
پژو پارس اتوماتیک TU5 | ۳۸۷ | ۳۹۴ | ۴۲۴ |
پژو پارس الایکس TU5 | ۳۱۳.۵ | ۳۲۶.۵ | ۳۳۹ |
پژو پارس دوگانهسوز | ۳۰۴ | ۳۳۴ | ۳۴۶ |
پژو پارس سال | ۲۸۸ | ۲۷۳ | ۲۷۸ |
تیبا صندوقدار SX | ۱۴۹ | ۱۶۶.۵ | ۱۷۸ |
تیبا صندوقدار پلاس | ۱۵۰ | ۱۷۰ | ۱۸۵ |
تیبا هاچبک ex | ۱۶۰.۵ | ۱۷۲ | ۱۸۳ |
تیبا هاچبک پلاس | ۱۷۳ | ۱۸۵ | ۱۹۷ |
دنا پلاس اتوماتیک | ۴۵۸ | ۴۷۴ | ۵۱۱ |
دنا پلاس تیپ ۲ توربو | ۴۳۲ | ۴۴۳ | ۴۷۵ |
دنا پلاس تیپ ۲ دندهای | ۳۷۶ | ۳۸۹ | ۳۹۹ |
دنا معمولی تیپ ۱ | ۳۲۸ | ۳۴۵ | ۳۵۵ |
رانا LX | ۲۴۰ | ۲۴۷ | ۲۴۶ |
رانا پلاس | ۲۵۰ | ۲۵۷ | ۲۶۴ |
رنو تندر ۹۰ بنزینی E2 | ۳۷۰ | ۳۸۵ | ۴۲۸ |
رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک | ۵۱۲.۵ | ۵۳۵ | ۵۶۰ |
رنو تندر ۹۰ پلاس دندهای | ۴۰۰ | ۴۲۵ | ۴۶۵ |
رنو ساندرو اتوماتیک | ۵۰۱ | ۵۴۰ | ۵۹۰ |
ساینا EX دندهای | ۱۶۰ | ۱۷۸ | ۱۹۱ |
ساینا S دندهای | ۱۸۱ | ۱۹۳ | ۲۰۴ |
ساینا دندهای پلاس | ۱۸۶ | ۱۹۷ | ۲۱۴ |
سمند LX ساده | ۲۴۷ | ۲۴۰ | ۲۵۴ |
سمند ال ایکس EF7 بنزینی | ۲۷۱ | ۲۷۰ | ۲۷۱ |
سمند سورن ELX | ۲۶۵ | ۲۵۹ | ۲۷۱ |
سمند سورن پلاس | ۲۸۴ | ۲۹۲ | ۳۰۱ |
شاهین G | ۳۲۶ | ۳۴۲ | ۳۴۴ |
جاده ایران و چین
در جدول خودروهای چینی وارداتی یا ساخته شده در ایران نیز مهمترین اتفاق، افزایش قیمت تقریبا در همه محصولات است. به جز ام وی ام ایکس ۵۵ اکسلنت که در تمام پاییز روی یک قیمت ایستاده، بقیه خودروها از ۰.۱ درصد تا حدود ۲۳ درصد افزایش قیمت را داشتهاند.
در این جدول که عمدتا به محصولات مدیران خودرو، بهمن موتور، پارس خودرو، کرمان موتور و ایران خودرو اختصاص دارد، دیگنیتی با تنها ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت شاهد کمترین افزایش بوده است در حالی که به نظر عرضه این خودرو نیز بسیار محدود بوده و احتمالا با فروش بیشتر، این خودرو در بازار آزاد سیر صعودی را طی خواهد کرد تا به نقطه تعادل برسد. فیدلیتی اما افزایش حدود ۷ درصدی قیمت، اقبال بیشتری نسبت به خواهر خوانده خود در بهمن موتور به دست آورده است و قیمت مدل ۷ نفره آن در پایان پاییز به حدود ۱ میلیارد و ۱۵۵ میلیون رسیده است.
جالب است که مدلهای سایپایی در گروه خودروهای چینی از چانگان سی اس ۳۵ تا انواع بریلیانس نیز با تقاضای بیشتر مواجه شده و تا ۱۴ درصد افزایش قیمت داشتهاند. یک دلیل مهم این افزایش قیمت میتواند این باشد که این گروه از خودروها عموما در کلاس متوسط قرار میگیرند و قیمت آنها پایینتر از مدلهای تازهوارد و لوکستر است که اخیرا وارد میدان شدهاند.
جالب است که خودرو جک جِی ـ ۵ با اینکه تولید نمیشود قاعدتا به دلیل اقبال در بازار دست دومها حدود ۱۹ درصد افزایش قیمت را در نمونههای محدود صفر کیلومتر در سه ماهه پاییز تجربه کرده همانطور که بریلیانس کراس اتوماتیک هم با افزایش ۱۹.۵ درصدی به حدود ۵۷۰ میلیون تومان رسیده است.
در کلاس بالاتر دو خودرو چری تیگو ۷ و تیگو ۵ با ۱۱ و ۶.۵ درصد افزایش قیمت مواجه شدهاند در حالی که هاوال اچ ـ ۲ با ۷.۷ درصد افزایش موقعیت خود را در بازار حفظ کرده است.
بالاترین افزایش قیمت اما از آن ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک اکسلنت اسپرت است که به اندازه نام طویلش با افزایش قیمت نزدیک به ۲۳ درصدی مواجه شده و نهایتا به رکورد ۳۶۰ میلیون تومان دست پیدا کرده است!
به طور کلی مسائلی مثل خدمات پس از فروش، امکانات رفاهی، سهولت در خرید قطعات یدکی و البته بازیهای رسانهای نیز در بالا و پایین رفتن قیمت خودروهای چینی در بازار ایران تاثیر دارند و تقاضا را کم و زیاد میکنند.
مدل خودرو | قیمت ۳۰ مهر (میلیون تومان) | قیمت ۳۰ آبان (میلیون تومان) | قیمت ۳۰ آذر (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
امویام ۳۱۵ هاچبک اکسلنت اسپرت | ۳۰۰ | ۳۰۵ | ۳۶۰ |
امویام ۳۱۵ هاچبک پلاس | - | ۴۲۱ | ۴۲۱ |
امویام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت | - | ۵۰۷ | ۵۲۰ |
امویام X22 دندهای اسپرت اکسلنت | ۴۱۱ | ۴۵۰ | ۴۶۰ |
امویام X33s اسپرت | - | ۵۶۴ | ۵۶۴ |
امویام X33s نیوفیس | - | ۵۹۹ | ۶۴۸ |
امویام X55 اکسلنت | - | ۸۴۱ | ۸۴۱ |
امویام X55 اکسلنت اسپرت | - | ۸۵۶ | ۸۵۶ |
برلیانس H220 دندهای | ۲۶۰ | ۲۶۹ | ۲۹۰ |
برلیانس H230 اتوماتیک | ۳۳۵ | ۳۴۸ | ۳۸۷ |
برلیانس H230 دندهای | ۲۶۸ | ۲۹۰ | ۳۰۵ |
برلیانس H320 اتوماتیک۱۶۵۰ سیسی | - | ۴۹۴ | ۵۳۵ |
برلیانس H320 دندهای ۱۶۵۰ سیسی | ۳۵۷ | ۳۶۶ | ۴۰۵ |
برلیانس H330 اتوماتیک۱۶۵۰ سیسی | ۴۶۲ | ۴۸۹ | ۵۳۵ |
برلیانس H330 دندهای ۱۶۵۰ سیسی | - | ۳۷۵ | ۴۲۰ |
برلیانس کراس اتوماتیک | ۴۶۳ | ۴۷۷ | ۵۳۵ |
بسترن B30 | - | ۵۷۰ | ۵۹۵ |
جک J5 | ۳۹۰ | ۴۰۰ | ۴۵۵ |
جک S3 اتوماتیک | ۵۰۰ | ۵۴۰ | ۶۰۰ |
جک S5 اتوماتیک | ۷۲۴ | ۷۷۰ | ۸۵۰ |
چانگان CS35 مونتاژ | ۵۲۰ | ۵۳۵ | ۵۸۵ |
چری آریزو ۵ TE اکسلنت توربو | - | ۶۲۶ | ۶۳۶ |
چری آریزو ۶ | - | ۸۷۳ | ۸۹۷ |
چری تیگو ۵ IE | - | ۷۶۰ | ۷۶۷ |
چری تیگو ۵ TE توربو | ۷۹۰ | ۷۶۰ | ۷۹۰ |
چری تیگو ۷ IE | - | ۹۶۰ | ۱۰۳۰ |
دانگ فنگ H30 | ۳۹۵ | ۳۹۵ | ۴۳۸ |
دیگنیتی | ۱۱۲۰ | ۱۲۰۰ | ۱۲۵۵ |
فیدلیتی پرایم ۵ نفره | ۹۹۰ | ۱۰۲۵ | ۱۱۰۵ |
فیدلیتی پرایم ۷ نفره | ۱۰۳۰ | ۱۰۶۰ | ۱۱۵۵ |
هاوال H2 مونتاژ | ۶۹۵ | ۷۵۰ | ۷۹۰ |
بیشتر بخوانید: نگاهی به افزایش قیمت خودروهای خارجی و وارداتی در آذر ماه
میلیاردیها
بخش سوم بازار که شامل خودروهای وارداتی از آسیای دور تا اروپاست نیز با افزایش قیمت در سه ماهه پاییز امسال مواجه شده اما با شیب ملایمتر. در این بخش از بازار به وضوح مشخص است که خودروهای متوسطی که تا چند سال پیش میتوانستند رد طبقه متوسط هم مشتری داشته باشند حالا با عبور از مرز میلیارد تومان با کاهش تقاضا مواجه شدهاند و طبیعتا شیب افزایش قیمت آنها ملایم بوده است.
در این جدول که ۲۵ خودرو به عنوان نمونه قرار گرفتهاند، رنو کولئوس نسل دوم با یک کاهش و یک افزایش کوچک روی قیمت تقریبی ۲ و نیم میلیارد تومان ایستاده تا افزایش کلی در پاییز نداشته باشد.
در میانه جدول اما سه مدل از کیا و سه مدل از هیوندای با افزایش حدود ۶ درصد قیمت و نزدیک به هم مواجه شدهاند به طور مثال کیا سورنتو جی تی لاین نسل ۳ در پایان پاییز به قیمت حدود ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است در حالی که هیوندای سانتافه ۲.۴ لیتری تنها ۲۰ میلیون تومان تا قیمت سه میلیاردی فاصله دارد.
شاید چهار سال قبل هیچ کس باور نمیکرد که این دو خودرو در پاییز ۱۴۰۰ به چنین ارقام نجومی دست پیدا کنند. با این حال رکورددار افزایش قیمت در بازار خارجیها، سانگ یانگ تیوولی است که در ابتدای پاییز ۸۹۰ میلیون قیمت داشت اما در آخر پاییز که جوجههایش را شمردند، به یک میلیارد تومان رسیده بود!
مدل خودرو | قیمت ۳۰ مهر (میلیون تومان) | قیمت ۳۰ آبان (میلیون تومان) | قیمت ۳۰ آذر (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
بیامو سری ۱ هاچبک ۱۲۰i | ۲۱۰۰ | ۲۲۰۰ | ۲۳۰۰ |
بیامو سری ۵ سدان ۵۳۰ | ۵۷۵۰ | ۶۱۵۰ | ۶۳۰۰ |
تویوتا C-HR بنزینی دو دیفرانسیل | ۲۱۶۰ | ۲۲۶۰ | ۲۳۰۰ |
تویوتا C-HR هیبرید | ۲۲۵۰ | ۲۳۳۰ | ۲۴۰۰ |
تویوتا پریوس C | ۱۲۳۰ | ۱۲۳۰ | ۱۲۵۰ |
تویوتا راوفور | ۲۹۸۰ | ۲۹۸۰ | ۳۰۰۰ |
رنو تلیسمان E3 | ۱۸۷۰ | ۱۹۳۵ | ۱۹۸۰ |
رنو کولیوس نسل دوم | ۲۵۰۰ | ۲۴۹۵ | ۲۵۵۰ |
سانگ یانگ تیوولی آرمور | ۸۹۰ | ۹۱۰ | ۱۰۰۰ |
کیا اپتیما | ۲۰۹۰ | ۲۱۲۰ | ۲۲۲۰ |
کیا اسپورتیج جیتی لاین ۲.۴ لیتر | ۲۴۰۰ | ۲۴۵۰ | ۲۵۲۰ |
کیا سراتو ۲ لیتر اتوماتیک | ۱۴۰۰ | ۱۴۳۰ | ۱۴۹۰ |
کیا سراتو ۲ لیتر اتوماتیک مونتاژ | ۹۱۵ | ۹۵۰ | ۱۰۱۵ |
کیا سورنتو جیتی لاین نسل سوم | ۳۶۳۰ | ۳۶۸۰ | ۳۷۵۰ |
لکسوس NX300 H 300 F | ۴۱۰۰ | ۴۲۸۰ | ۴۳۹۰ |
لکسوس NX300 H 300 | ۳۹۰۰ | ۴۱۳۰ | ۴۲۲۰ |
هیوندای النترا ۲ لیتر | ۱۳۵۰ | ۱۴۳۰ | ۱۵۰۰ |
هیوندای آزرا گرنجور ۲.۴ لیتر | ۲۹۰۰ | ۲۹۵۰ | ۳۰۵۰ |
هیوندای توسان ix45 دو لیتر | ۲۰۵۰ | ۲۰۷۰ | ۲۱۹۰ |
هیوندای سانتافه ix45 دو و چهار لیتر | ۲۸۰۰ | ۲۸۰۰ | ۲۹۸۰ |
هیوندای سوناتا LF هیبرید GLS | ۱۸۵۰ | ۱۹۴۰ | ۲۰۵۰ |
هیوندای سوناتا LF هیبرید GLS پلاس | ۱۹۰۰ | ۱۹۹۰ | ۲۱۰۰ |
تویوتا، لکسوس و بامو نیز همچنان برندهای باارزش جدول هستند و از ۹ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت را در سه ماهه پاییز امسال تجربه کردند.
تحلیل بازار خودرو در پاییز ۱۴۰۰ را در مطالب خُرد نیز ادامه خواهیم داد. منتظر باشید.